Eva i Skåne
28-05-2010, 23:01
Igår fotade jag två växter som sticker ut från olika tomter där jag brukar parkera. Båda vackra på sitt sätt.
Den gula gissar jag är nån form av smörblomma. Det var faktiskt min mamma, som är helt okunnig i växter, som kom med tipset. Vilken sort, tror ni? Den växer ut på fel sida om ett plank tillsammans med en massa kirskål.
Den rosa sticker ut genom en häck och har även en kvist över häcken.
Jag blev så förtjust. Kanske var det det efterlängtade solskenet som gjorde allt extra vackert igår.
[attachment=50486:DSC01189___Kopia.JPG][attachment=50487:DSC01190___Kopia.JPG]
[attachment=50488:DSC01185___Kopia.JPG][attachment=50489:DSC01187___Kopia.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2010, 23:06
Skelört och rosentry tycker jag det ser ut som.
Eva i Skåne
28-05-2010, 23:18
Tack Åsa. Det var ju snabbt avklarat.
Vågar man plantera skelört eller sprider den sig som ett ogräs? Jag tänker på att den växte ihopa med kirskål där jag såg den...
Rosentry tänkte jag inte på. Den ser jag som en stor buske och trodde den hade större, men här där detta växte ut ur häcken så det ut som lite sirliga blommor. Finns de rosentry av olika sorter, om jag nu skulle vilja köpa en som inte blir en flera meter vid buske?
DykUnderYtan
29-05-2010, 06:50
Skelört ÄR väl ett ogräs (hos mig i alla fall), som dyker upp vare sig man vill eller inte.
Jag störs inte av att ha någon här och där och dessutom har jag nånstans att växtsaften kan användas som vårtmedel (om man lider av det), vet inte hur bra det funkar. Jag vill i alla fall inte ha dem i rabatterna och jag är noga med att nypa av blommorna innan den bildar sina frökapslar för fröer blir det i MASSOR.
Aqvakul
29-05-2010, 06:59
Jag behandlar också skelört som ett ogräs.
Red Top
29-05-2010, 07:54
Jag med. Och i år har den slagit alla rekord. Den finns överallt och när jag tagit bort alla jag ser, känns det som att det är lika många igen. Jag brukar ha överseende med de flesta sk ogräs.Har en ganska vild tomt, där maskrosor, vallört och många andra vilda/förvildade arter får finnas kvar, men skelört har jag börjat ogilla.
zaaritha
29-05-2010, 22:19
Nu bestämmer ju var o en vad som ska kallas "ogräs"!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.