karinmaria
Ett jättegammalt IngidMarie som har kräfta. Har tidigare tagit bort de värst drabbade grenarna. Nu verkar halva trädet ha dött, det finns ingen lövsprickning.

Och det är så sorgligt, det är liksom det trädet som "gör" den delen av trädgården. Ett jättejobb att ta bort det, fr f a stubben och vad ska jag ha där i stället? Det kommer ju ta minst 50 år innan ett nytt träd är så stort och vackert.
*snyft*
Cilla
Tyvärr tar kräftan till slut kål på träd och stora delar av dem, och man påskyndar det också genom att man tror man ska förebygga och beskära bort angripna delar.

Om det finns tillväxt i trädet så kan också ett halvt eller till och med ännu mindre äppelträd kompensera sig och bilda en ny krona som har någon form av symmetri. Äppelträd i sin sista period består ofta bara av någon eller några grenar som det finns liv i. Det blir inte det träd man hade innan man var tvungen att skära bort dött, men det blir en ny individ. Finns en charm med de åldrade trädformerna med.

För att öka tillväxten: Luckra jorden där trädet tar upp näring, vattna i sommar. Kolla på länken gödsla med blommor från min sajt.
Bassam
Hej

Man kan ympa för att komma på bra form och bra frukt.

H: Bassam.
Huggorm
CITAT (Bassam @ 30-05-2010, 17:01) *
Hej

Jag tror inte det är något bra sätt att få bukt på ett jättegammalt träd med kräfta...
Cilla
Nej, man brukar inte satsa på träd som har mycket utpsridd kräfta. Den sprider sig också till ymparna.
Det bästa man kan göra är att öka tillväxten. På så sätt kan man få behålla den grova stammen och det som fortfarande är levanmde, och få det att utvecklas.

Önskar jag kunde lägga bilder. Också liggande äppelträd och träd med mycket lite grenverk kvar, utvecklar intressanta kronor om de bara får hjälp med god markmiljö.
Kutas
CITAT (Bassam @ 30-05-2010, 17:01) *
Hej

Sucka, stöna, jag läsa många "annorlunda" idéer från signaturen Bassam, men denna ta nog priset !!! thumbdown.gif
karinmaria
Konkret...vad ska jag göra? Ta bort den del av trädet som dött och vårda den del som är kvar?
Eller låta alla delar vara kvar och vara lite kreativ...låta en klätterväxt göra den delen vacker?
Såga ned hela trädet och plantera nytt?

Maria
Bassam
Hej

Du kan klippa bort döda delen och ympa istället för den , och du kan också plantera någon klättra.

H:Bassam
Cilla
Hej KarinMaria,
Alla dina alternativ är bra. Ympning är troligtvis det som ger sämst resultat.
När du väljer att vårda den levande delen: kom ihåg att trädet redan mist en stor mängd blad. och grenmassa som den hade. Och att du redan har kräftan som beskärare. Beroende på hur tillväxt, vitalitet och annat ser ut så kan det innebära att den levande delen inte behöver beskäras alls på några år, till att den av styrkemässiga skäl behöver det redan denna sensommar.
karinmaria
Tack Cilla!
Då låter jag det stå kvar och låter några rosor pryda den del som inte grönskar.
Jag måste ju ockå ha nånstans att sätta upp hängmattan, hon är så stor att det räcker med henne. :-)

Jag låter bli att klippa i henne alls några år, få leva fullt ut.
bullerbybo
Jag har precis samma problem med min cellini. Jag undrar om det är den superkalla vintern som skyndat på processen och tagit kål på de försvagade grenarna.

Eftersom trädet är en del i en allé vill jag inte ta bort det. Om det inte går att få till det med det som är kvar behöver jag sätta ett nytt träd på samma plats.
karinmaria
Tiden har gått och det har visat sig att tillväxten (nya skott och blomning) är mycket svag i de delar av trädet som är vid liv. Hur ska jag göra för att att hon ska överleva och bli lite piggare?
Cilla
Kolla först om det är någon idé. Kolla kräftsåren - smiter de runt stammen eller de grova grenarna någonstans? Då är det tyvärr kört för den del som är utanför kräftsåret.

Kolla också stambasen. Drag ut grässvålen om gräs växer där, kolla om det är skador från trimmer eller gräsklippare. Skador som ett år blivit runt om gör att vuxna träd dör efter ytterligare något eller några år.

Ett annat skkäl till att träd som en sommar mått normalt och bra, nästa sommar eller några somrar efter inte utvecklar sina blad fullt ut och under sommaren släpper dem outvecklade, är att man gjort markjobb i närheten. Sammanpackning av maskiner och byggmaterial gör att många träd dör i förtid.

I alla situationer förutom stamskador och runtomsmitande kräftsår så ger man träd en riktig vitamininjektion genom att ta bort grässvålen och ersätta med annan växtlighet där trädet tar upp näring. Detta sker på ett vuxet träd under grenspetsarna och utåt. trädrötter växer ytligt, merparten av näring tas upp i det översta skiktet och grävningen görs därför med spaden vinklat snett, så att man bara får upp markvegetationen och dess rötter.

Lägger man på trädgårdskompost eller brunnen stall- eller kogödsel där och vattnar regelbundet hela bladsäsongen så kan man väcka liv också i kraftlösa kronor. Att så i gröngödslingsfrö eller andra ettåriga växter som skuggar marken och som ger tillbaka när rötter och blad dör, är också bra.

Finns beskrivet som "gödsla med blommor" på min sajt.

Lägg gärna in bilder på trädet och närbilder på kräftsår mm så kan man säga mer om just ditt träd!
karinmaria
Du är verkligen hjälpsam Cilla, tack.

Har lagt upp några bilder som du hittar här: http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4369

Förra sommaren gjorde jag lite markjobb men det var av det "lätta" slaget och under den del av trädet som faktiskt lever fortfarande så de verkar inte vara en trolig orsak.

Vad hittar inget ställe där kräftan går runt hela grenen men som du ser finns där många sår.

Är det nån idé att spara det?

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon