Rigoletto
Hej!

Jag skall åka till Zetas idag och köpa vinbär, en rödvinbärs- och en svartvinbärsbuske. Tyvärr har jag inte gjort research som jag borde. Jag har hört talas om Risarps, någon som har erfarenhet av den?

Vilka tycker ni är godast? De ska framför allt användas till sylt.

Hälsningar Ann

Risarps är ett hallon. Ja, jag behöver verkligen hjälp...
Åsa, mälardalen zon 2
Smak är ju olika själv gillar jag stora ganska sura svarta vinbär så jag har norska Haakon som inte brukar säljas i svenska butiker.

Här hittas ett kompendium om vinbär där man kan läsa om de olika vinbärssorterna

(flera av sorterna är dock inte vanliga i handeln, de vanligaste sorterna i handeln är dock med i detta kompendium)

Det finns ett svart vinbär som heter Risarp också.

Om man ska koka sylt så brukar bär med lite högre syrahalt ge bästa sylten, att äta direkt från busken så brukar ett vinbär med lägre syrahalt värderas högre av många.
Herbert Arvidsson
Vi tycker att svarta vinbär RISARP är godast om man vill äta bären direkt och stoppa i mun, av de röda är det sorten RONDOM som vi har haft i odling och gillat bäst, med fina röda välsmakande bär.
BeaW
Finns det söta röda vinbär?
Jag är som en sockerråtta och gillar endast svarta vinbär - fullt mogna och en god gammaldags sort (har inte nåt namn..) att äta direkt.
Jag skulle så vilja ha röda vinbär som vore söta....

blush.gif jo, jag är GI-s mardröm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon