Full version: Sparris-hjälp!
kajsalota
Vi köpte fina stora sparrisplantor på Älvsjö-mässan i år.Fixade iordning en sparris-bädd efter det vi läst oss till. Satte plantorna i början av maj. Hade dem inlindade i fuktat tidningspapper (som iofs hade torkat efter ett tag) innan vi satte i dem.

Det händer inget i landet!!

Vad är problemet, är våra plantor förgäves?
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar tid för plantorna att komma igång enligt min erfarenhet, det tar mer än ett några veckor för dem att sätta fart, har inget hänt till midsommar så kanske man ska ge upp men planterade ni i början av maj så var ju det ganska nyligen.
Jag köpte också sparris på mässan, 10 plantor av deras bästa kvalitet. Ingen har kommit upp i landet för mig heller. Har för mig att jag satte mina i slutet av april.

Så tyvärr har jag ingen hjälp att komma med, men jag hoppas dem dyker upp!
Blomfrun
CITAT (kajsalota @ 29-05-2010, 10:46) *
Vi köpte fina stora sparrisplantor på Älvsjö-mässan i år.Fixade iordning en sparris-bädd efter det vi läst oss till. Satte plantorna i början av maj. Hade dem inlindade i fuktat tidningspapper (som iofs hade torkat efter ett tag) innan vi satte i dem.

Det händer inget i landet!!

Vad är problemet, är våra plantor förgäves?

Det tar tid med sparris men det är väl värt att vänta på. Jag sådde mina sparrisar 2004 och nu har vi full skörd, kan plocka ca 1 kilo varannan dag. Jag tror att dina sparrisar kommer men om de mot förmodan inte skulle göra det är de mycket lätta att så. Jag har sorten Mary Washington som fungerar jättebra här i Dalarna (officiellt zon 4-5). Jag talar dock alltid om för mina växter att de bor i zon 1 när de flyttar in och det har hittills fungerat bra.
krukan82
Hej, hur går det för era sparrisar? Köpte även jag på mäsan och fick dem i jorden efter lite mer än en vecka. Ännu inte en antydan till tillväxt. Nu har jag sått rädisor emellan där jag vet att plantorna gömmer sig i jorden för att iallafall lite nyttja allt arbete med sparrisbädden..
Chamomille
Vi köpte 6 st barrotade Sparrisar som låg några veckor i plastpåse inlindade i tidningspapper (oftast fuktigt....) De har gått upp i blom nu smile.gif Hade era plantor skott när ni köpte dom? Våra hade små korta sparrisar på plantorna och de tittade upp snabbt som attan efter plantering.
oddiblogg
Jag planterade en planta av sparris för två år sedan och i maj åt jag mina första sparris. Den var tunn och ranglig med god. Så jag tror på skörd tidigast nästa år.
krukan82
Någon skörd att äta hade jag nog inte tänkte mig förrän om ett par år, men jag trodde väl att åtminstonde någon av de sju plantor jag köpte skulle ha börjat sticka upp huvudet nu. Men de har säkert dött allihop. Tråkigt, men om jag beställer hem frön nu, hinner jag så i år då? Står på frösidans hemsida att sådd feb-april, kanske inte går nu? Men de hade Mary Washinton, hade varit kul att så och dra upp dem helt själv nu när mässköpet verkar ha blivit sån flopp.

---
zon 1
krukan82
Först kom en sparris upp, är nu som en liten söt buske, och undan för undan kom allt fler för att igår hitta topparna på de sista två! Så alla sju plantorna klarade sig och nu ska jag bara vänta några år så kan vi äta sedan!
kajsalota
Hej igen!
Det var jag som drog igång denna tråd i frustration över att inget syndes i bädden. Men nu har alla plantorna kommit upp med 2-4 stänglar var. De kommer fler och fler hela tiden och det verkar som att regnet har gjort att de fått en skjuts här på slutet, så det verkar lovande. Så tålamod var ett gott råd...smile.gif
eugenia
Kul att höra att de kom upp till slut. Min fundering : det var en kall snöig vinter så plantorna som såldes kan väl inte ha gräfts upp vid säljtillfället utan har vinterförvarats i kylrum eller så. Det kanske tar tid för dem att komma i fas med sin växtcykel. Jag har sått Mary Washington. Plantorna är 4 månader och ser ut som klen dill men jag tror det tar sig så såningom . Inget krångligt egentligen att så. Under tiden har jag Rambo-plantor som är kraftiga och fina. De gillar att bli täckta med kompost på vintern och letar sig upp i april-maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon