Full version: Jag vill ha ngt mer
BigDaddy
Jag vill köpa ngt mer att ha på balkongen, jag vet bara inte vad.
Tänkte be om lite tips.
Det ska vara ngt som kan få frukt, iaf ngn gång.
Sedan skulle jag vilja ha tips vart jag köper/beställer det billigast & bäst.

Jag funderar på ytterligare en vinranka. Det är skoj. Köpte en nyligen på Netto för 99kr & den är jättefin. Kommer en 5-6 klasar nu.
Finns dock inte kvar där.

Sedan funderar jag på passionsfruktväxt. Jag har satt stjärnor tidigare i vår som nu är c:a 1dm. 5 stycken, men skulle kanske inhandla en riktig då det vore skoj att kunna få frukt på den.
Har även satt Kiwi från frö men så fort de blivit ngn cm hög så har de vissnat av ngn anledning. En sådan buske vore kanske kul att köpa också.

Citrusar har jag några nu men skulle ju vilja ha Mandarin. Så finns den lättillgängligt ngnstans så är det intressant. El den citrusen man kan använda bladen i matlagning. Den vore skoj med.

Oliv har jag.
Smultron, kryddor, chili, paprika, tomat finns här det med.

Växter som bara ger blommor & absolut inte kan få frukt är inte intressant.

Jag kan också tänka mig ngt annat som kan tänkas finnas nu billigt som man har till odling på balkong. Ngn vacker kruka ek verktyg el liknande.
Böcker icke intressant. smile.gif
Inte heller växthus då jag nöjer mig med det jag bygger på landet till mor min. Ska ev flytta från lgh:en till hus så orkar inte slå upp ett växthus på balkongen nu även om det vore skoj såklart att ha.

Ja jag vill ha ngt. smile.gif
Netto har ju ibland riktigt roliga växter riktigt billigt. Ngn som har koll om det kan dyka upp ngt där det närmaste kanske? El har den perioden gått förbi så jag får vänta till nästa vår ånyo?

Jo just det, finns ngt billigt & bra fikonträd till salu så vore det ju skoj. Sticklingarna jag tar från trädet på jobbet blir bara pannkaka av. Funkar inte.
Ska ta en sista snart men tror det blir samma sak där som tidigare.

Så ös på med tips.
Har ngn fikonsticklingar som rotat sig redan & vill sälja & det ligger i krokarna runt Götet så är jag intresserad.
Fast jag skulle ju helst vilja lyckas själv med stickling & driva upp den från grunden själv, men det blir ju iaf nästan detsamma.
Det är himla skoj att kunna lyckas med sticklingar. Är inte priset jag där tänker på eg. utan själva känslan att ha lyckats med bedriften & driva en planta från starten själv. Det vore en känsla.
Har i princip bara lyckats med Pelargoner flera ggr & ngn mer krukväxt jag ej kan namnet på.
Ingen av dem intresserar mig.

Ja ngt mer vill jag ha till sommaren att pyssla med.
Nu är allt sluplanterat i sina krukor här.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på hur du har möjlighet att övervintra växter (många växter typ citrus, oliv, passionsblomma brukar ofta behöva kall men frostfri vinterförvaring för att bilda blomknoppar).

Om du tänkt övervintra på balkong och det blir minusgrader där, kanske minikiwi kan vara något Jenny är självfertil och härdig, man får dock större skörd med en hane till jenny, men man kan ju få en viss skörd ändå med bara Jenny. Det finns ju riktigt härdiga staketvindruvor typ: Zilga, Spulga, Sukribe, Ivan som inte dör så lätt av en hård vinter. Även vanliga bärväxter som vinbär/krusbär kan ju funka bra speciellt de som är på stam. Normal tid från plantering till skörd hos staketvindruvor och minikiwi är dock 3-4år.

Det kan vara mera ekonomiskt i längden att ev. betala lite mer för riktigt härdiga växter som man vet överlever vintern än tveksamt härdiga växter som ibland säljs billigt i matbutiker, om man måste köpa nytt varje år kan det ju bli dyrt i längden. På balkong kan det vara bra att se till så att växterna är härdiga i några zoner högre än där man bor ifall de ska stå ute året runt eftersom växterna blir mer utsatta i kruka på balkong. +Ju större kruka desto bättre det blir väldigt stora temperaturväxlingar i små krukor och det är ofta sånt som tar livet av växterna.
BigDaddy
Hej & tack!
Ja jag är osäker på hur vinterförvaringen blir. Förvisso har vi planer på att flytta till hus men vi vet inte än när det kan bli av. Sedan har vi Mammas landställe men där vet jag inte hur hon kommer sköta dem under vintern, & vilken koll hon kommer ha på temperatur osv..
Hon har en stuga där, en gäststuga & inglasad altan utan värme på vintern. Vad kan passa bäst där?
Om man då inte heller tittar till dem speciellt ofta el har koll på temperaturen. Blir säkert ner mot nollgradigt inomhus skulle jag tro en kall vinter, men osäker.
Ligger vid Läckö slott på Kållandsö. Nedre delen av Vänern.

Finns risk jag har dem kvar hemma för att ha koll på dem.

Minikiwi lät ju väldigt fint. Klarar de sig ute på vintern då? Om man täcker dem med tyg, väv el vad det nu kan vara.

Sedan en kort fråga om vinrankan jag har på balkongen. Hur kan jag få reda på vilken sort det är el går itne det? Stod aldrig vid köpet vad det var för sort.
Hur ska den behandlas till vintern då tro? smile.gif
Kanske kan vara bra att köpa en riktigt härdig vinranka som klarar sig ute ändå.
Ja det el minikiwi står det mellan just nu om ingen har annat förslag som kan locka.
Passionsfrukt vore ju sjukt skoj om man lyckas få frukt på men blir det svårt från lgh får jag nog avvakta med det tills jag har hus & bättre förutsättningar.

edit. Minikiwi. Vart skaffar jag det bäst ifall det skulle bli det ?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skrev fel Jenny är vanlig kiwi och är bara härdig till zon 1 (runt nollgradigt och lite några minusgrader är inga problem så den kan ju övervintras isåfall på lantstället, växter i vila utan blad som står kallt brukar inte behöva så mycket vatten eftersom de inte dricker något så man behöver kanske bara kolla vattningen ett par gånger under vintern, oftare då vårvintersolen börjar skina och växten kanske börjar vakna).

De minikiwisorter som är självfertila är Annikki härdig till zon 5-6 så den lär inte ha några problem med att övervintra på balkong den är ganska köldtålig, + Issai (ganska dåligt självfertil dock) är härdig till runt zon 1-3.
Annikki säljs på postorder hos önskebrunnen men det kan ju hända att trädgårdsbutikerna där man bor kan ta hem den på beställning. Issai är hyfsat vanlig i trädgårdsbutiker.

Det brukar vara Vitis vinifera av okända sorter som säljs i matbutikerna oftast inte så härdiga kanske zon 0-2 men de klarar minusgrader så de kan ju också övervintras på lantstället el. packas in med säckväv, frigolit och liknande på balkongen. Växten är lövfällande och ser ut som stendöda pinnar på vintern.
BigDaddy
Ok bra. Annikki ska jag kika efter. Låter trevligt.
Tackar.

Ok, då ska jag övervintra min vinranka på landet. Den växer som sjutton dock så hoppas den inte blir för stor för att kunna köra ut den. smile.gif
Bra.
Tusen tack!
Alexander-VG-zon3
citrusar vet du väl hur du ska göra med ?

där kan du köpa vilka du vill och vad du tycker passar. annars vinterförvaras dom inne i rumstemperatur med extraljus i ett soligtfönster om man nu inte kan övervintra dom svalt under vintern. lime och storcitrus och grapefrukt är några som inte ska övervintra kallt och frostfritt utan lite varmare men däremot mycket ljus.

passionsblomma finns det både tropiska och dom som vill ha kyla, så har övervintras dom olika och sköts olika. den blåa som går att hitta lätt i sverige och den man kan fröså från fruktdisken är två arter som vill ha kyla. dessa har du ute på hösten tills frosten kommer sedan så övervintras dom inne under extraljus.

härdiga kiwi och vinranka ska nog inte bli nåt problem ute på balkong eller i mark. vill du ha äkta kiwi eller någon känslig kiwi och vinranka-sort så går dessa att övervintra inne i rumstemp och extraljus. det är extraljus som är nyckeln för att lyckas inne. ''vinterkyla'' får de ute under hösten-förvintern. samma sak gäller för fikon.

andra frukt och bär är ju hallon, tay berry, björnbär, krusbär, vinbär, persika, aprikos, mispel, japansk mispel, kaki, mullbär, havtorn, kvitten.

själv gillar jag ju att köpa från utlandet

http://www.readsnursery.co.uk/
http://flora-toskana.de/onlineshop2/index.php
Ebay.uk och Ebay.com och Ebay.de

svenska som Tradera, Bluesage, Hortogreen är några jag kan komma på. även odla.nu har ju bär och frukt sticklingar/små plantor till salu nu. bland annat fikon.

på dom lokala plantskolorna och på de större kedjorna kan man hitta mycket. men också på växtträffar kan man hitta mycket roligt.

Netto har bra med citrus och så. men på bärbuskar och på andra prydnadsbuskar och rosor är det oftast dåligt härdigt och känsligasorter och ibland får man inte ens samma sort man köpte. exempel köpte jag en gång en ''kiwi'' som blev ett hallon som sedan frös ihjäl under vintern. men oliver, citrusar, vinranka, palmer kan man köpa där. men resten kan bli alla möjliga sorter och färger, så man får se upp när man handlar på netto och lidl. men annars så har dom bra priser och billigt.

netto brukar ha citrus under feb-mars och så en gång under maj-juni.

BigDaddy
Härligt! smile.gif
Vart har Odla dessa. Jag hittar inte till den sidan med fikonsticklingar.
Ngn som vill länka?
Alexander-VG-zon3
här säljer dom det tummenupp.gif
http://butik.odla.nu/kampanjer/vd

det är småplantor till ett bra pris.
BigDaddy
Oj det såg skoj ut!
Då är frågan; Har 3 alternativ

1. 1st vinranka som är härdig utomhus på balkong.
2. 2st olika kön av Kiwi som är härdiga ute.
3. 1st fikon som är härdig.

Fikon har jag en chans till att ta ett vårskott från. Finns ett skott jag väntar på. Det har 3st nodder nu men det räcker inte väl?
Tänkte jag väntar ngn månad till.
Det har börjat få 4st små fikon på sig också.

Sedan undrar jag vad toppskott är?

Plantan jag tänkt ta från har i princip 4st stammar som växer åt olika håll med små förgreningar. Vart är bäst att ta en stickling?
Längst ut på en av dessa el ngn av de mindre förgreningarna?
Sedan finns början på små skott längst ner på stammarna. Men de är pyttesmå än.

Ja jag är otydlig & okunnig. smile.gif
Iaf är kanske fikon den jag inte ska köpa utan chansa på min stickling. Så kvar står 2st alt.
Det vore nämligen allra roligast om jag skulle lyckas med en stickling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon