Full version: Växtfråga
Suz
Vi har bott här i 3 år och i år tittade denna upp. Jag har aldrig sett den förr och okunnig som jag är ber jag er om hjälp att svara på vad det kan vara?
Den har ett ynka "bladknippe" och två blommor (antar jag) som är på gång.
Bilderna är lite dåliga men det är alltså bara två jättelånga stänglar.

[attachment=50498:IMAG0047.jpg]
[attachment=50499:IMAG0048.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Väldigt likt azalea tycker jag.
Red Top
Jag tycker det ser ut som rhododendronknoppar på bar kvist. Men det är kanske helt fel. blush.gif
Tottes matte
CITAT (Red Top @ 29-05-2010, 14:23) *
Jag tycker det ser ut som rhododendronknoppar på bar kvist. Men det är kanske helt fel. blush.gif

hej, det ser ut som en salig röra, klipp ner skräpet! tummenupp.gif fr mattes Totte
Suz
Azalea....hmm....det måste jag kolla upp smile.gif

Här kommer lite bättre bilder
[attachment=50500:1.JPG]
[attachment=50501:2.JPG]
[attachment=50502:3.JPG]
HelenJ
Visst är det azalea (dvs bladfällande rhododendron). Skräp skulle jag inte vilja kalla den. Du har vackra blommor på gång och sedan kommer det (förhoppningsvis) blad. Den går att beskära, och kanske ska du göra det så den blir mindre spretig. Men se då till att allt det andra gröna inte kväver den...
kerstin z5-6
Azalea
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ser ut som azalea som ju är släkt med rhododendron, de härdiga azaleorna är dock lövfällande (som ju inte rhododendron är) och får nya blad till våren ofta blommar de ganska tidigt så de nästan är på bar kvist.
Suz
HelenJ, Kerstin och Åsa!
Tack så jätte mycket för era svar!!! smiley_small_hug.gif
Som sagt har vi inte bott här så länge och det var först i början på denna säsong som jag tog mod till mig och rensade friskt i de flesta rabatterna.
Just den här rabatten fullkomligt översållas av Pioner av alla dess slag så mina små vackra Rhododenron mfl växter kommer liksom inte till sin rätt.

Och så tittade den här lilla upp wub.gif
Den är bara ca 20cm hög.

Nu ska jag söka reda på lite råd och dåd då jag aldrig har haft en Azalea förr.
Den ser ju lite eländig ut men antar att den gör det i början på säsongen om jag förstår dig rätt Åsa?

HelenJ, är det nåt särskilt jag bör tänka på när jag beskär den?
När gör jag det? Höst?

Kan man flytta den?
Känns som den kommer att försvinna i den här rabatten....

Åter...stort tack!!! thanks.gif blomma.gif
HelenJ
CITAT (Suz @ 29-05-2010, 17:46) *
Den är bara ca 20cm hög.

---

HelenJ, är det nåt särskilt jag bör tänka på när jag beskär den?
När gör jag det? Höst?
Kan man flytta den?
Känns som den kommer att försvinna i den här rabatten....

Åter...stort tack!!! thanks.gif blomma.gif

Är den bara 20 cm hög ska du nog inte beskära den nu. Jag fick intrycket att den var högre. (ev beskärning i framtiden ska göras på vårvintern, dvs feb/mars)

Bättre då att flytta den framåt hösten när den är i god tillväxt och det är varmt och fuktigt i luften. Gräv upp så stor rotklump du kan och flytta den sedan till en solig plats där du förberett jorden genom att blanda i rhododendronjord (eller i alla fall mycket torv). Sedan behöver den mycket vatten, både vid planteringen och resten av säsongen.

Lycka till!
Suz
CITAT (HelenJ @ 29-05-2010, 17:57) *
Är den bara 20 cm hög ska du nog inte beskära den nu. Jag fick intrycket att den var högre. (ev beskärning i framtiden ska göras på vårvintern, dvs feb/mars)

Bättre då att flytta den framåt hösten när den är i god tillväxt och det är varmt och fuktigt i luften. Gräv upp så stor rotklump du kan och flytta den sedan till en solig plats där du förberett jorden genom att blanda i rhododendronjord (eller i alla fall mycket torv). Sedan behöver den mycket vatten, både vid planteringen och resten av säsongen.

Lycka till!

Stort tack HelenJ!
Då blir det en flytt framemot hösten.
Till något ställe där den kommer mera till sin rätt....och syns framförallt!

Man "behandlar" den på samma sätt som Rhododenron alltså?
Vad gäller gödning mm...

Lustigt att blommorna kommer först men det tycker jag är vackert.
Jag önskar mig sååå en magnolia just för att det är så fantastiskt vacker med blommor på bara kvistar!

Just i denna rabatt kikar det nu upp både det ena och det andra som inte fått plats att växa förr.
Är spännande för nu får jag helt plötsligt en massa nya plantor som kommer att göra sig bra i andra delar av trädgården!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon