*Charlotta*
29-05-2010, 13:13
Hej alla kunniga trädgårdsvänner!
Jag har en liten oro kring min 3-års häck av liguster. Köpte höga plantor för att snabbt få igång häcken men nu är det fortfarande helt kal!
Det finns pyttesmå blad i topparna så död är den inte, men är liguster så här sen??
Jag bor i Stockholmsområdet och allt annat är prunkande men häcken är bedrövlig sen.
Vad kan jag göra? Gödde förra året ordentligt men det kanske jag bör göra igen?
Tacksam för tankar och ideér!
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2010, 13:30
Häckar som inte riktigt etablerat sig kan ju vara lite tröga i början + det har varit ganska torrt i Mälardalen så det kan ju vara det också en ung häck kan behöva några rejäla rotblötor från tidig vår så man kan behöva ut med vattenslangen och spridaren ganska tidigt på våren. Vatten är mera viktigt än gödning, unga nyplanterade häckar brukar inte behöva gödning men de kräver stora mängder vatten. (att vräka på gödning i tron att häcken ska växa snabbare kan faktiskt ge motsatt effekt)
*Charlotta*
29-05-2010, 14:24
Tack Åsa!
Tycker det regnar hela tiden, men du har säkert rätt! Mer vatten behövs!
Har också misstänkt att för mycket gödsel hämmar tillväxten. Jag väntar ett tag till och ser vad som händer!
Tack igen för ditt svar!
Lotta
Dorothee
08-06-2010, 21:11
Hej!
Vi har 3årig ligusterhäck som är hur grön som helst, däremot gammal precis i anslutning som verkar ha frusit ihjäl. Jag är också orolig som du att häcken fått stryk under vintern. Så här sen har den inte varit förut, det finns inga gröna blad alls på många ställen, däremot bruna torkade som borde vara grönt. Visst finns inget att göra än att vänta?
Bor i Heby.
Hälsningar,
Dorothee
Hej
Du kan försöka beskära hårt och gör vad mina kompisar säga vattna bra .
H:Bassam
jocke75
10-06-2010, 18:49
Hej,
Jag bor i Vallentuna och har en 3-4 årig vintergrön Liguster. Jag är rätt uppgiven nu...
Den har varit hur fin som helst alla år, men nu i år har väldigt många av buskarna typ gett upp. grenarna är torra och bruna, och blad kommer endast långt ner på buskarna Det är ju trots allt juni nu. Måste man börja om från början med dessa plantor eller? Isåfall: När ska jag beskära ner dom så mycket? Är det ide att satsa på dessa plantor som knappt överlevt vintern (blir de mer härdiga till nästa hårda vinter)? eller ska jag skaffa nya stora plantor och plantera?
Hej
Du kan behålla dem som klara vinter bra, det är bra om man beskära liguster två gångar under juni och Augusti och gödsla med häst gödsel på början av hösten.
.H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.