Full version: Silverpil-frågor...
Ezereht
Nu! Har jag hittat en bekant med ett ganska ungt silverpilträd. Var där i dag och klippte bort dom nedre grenarna så det blev lite mera trädlikt och inte bara en gigantisk buske.

Så nu har jag material från grenarna/kvistarna att göra sticklingar. Hur ska jag göra bäst?
Korta av dem?
Ha "klack" ?
Sand?
Vatten?
Såjord?

Sedan undrar jag "trädet" som blev kvar har ganska långa grenar, även "toppgrenen" är så lång (och tunn) att den helst böjer sig en del. Ska man korta in dem? Hur ska man klippa i så fall?

Hoppas ni kan hjälpa mig biggrin.gif Silverpilar är ju så vackra som uppvuxna träd, jag bara älskar dem.
kerstin z5-6
sätt sticklingen i bra jord i krukor de tar sig snabbt , pil rotar sig alltid naughty.gif oavsett klack eller inte.
Låt toppskottet vara på trädet det behöver växa till sej lite mer bara
therese.kvist
Jag tog lite pilkvistar på vår strand förra sommaren, satte de i en hink bara med jord.
De levde hela sommaren, till vintern glömde jag o täcka in hinken så den stod helt bar i -25 grader på trappan, så jag tänkte den är ju död! Men nej då, den överlevde det med! Vilket ogräs! Kul i år ska den ner i jorden på riktigt iaf!
Huggorm
Pil brukar ju växa vid älvkanter, så tanken är att grenar skall brytas, föras iväg med strömmen och slå rot där de hamnar. Därför är pilens ved väldigt vek, och dom rotar sig extremt lätt. Smart träd!
Ezereht
Hmm jag har väl haft väldig otur då bara förut, för när jag försökt rota silverpil har dom alla dött. Jag har satt dom i blomjord i kruka.

Men ni får gärna svara om beskärning också. På en del ställen står det att man ska beskära och på andra att man inte ska.

Har haft en finsk pil sedan förut och den brukar jag beskära, det gör den väldigt fin. Men silverpil växer lite annourlunda.
Lott15
Vanliga gröna pilar rotar sig som galningar, men silverpil/vitpil är inte lika villiga. Jag har då inte lyckats ännu. Tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon