tantGröön

Vilka fleråriga klätterväxter rekommenderar ni för en inglasad balkong.

Klarar vinrankor en vinter på balkongen?

Åsa, mälardalen zon 2
Ja de klarar det ifall du skuggar och vädrar på sommaren, hettan på en inglasad balkong på sommaren är värre än kylan på vintern (det finns vindruvor härdiga upp till zon 5-6).
Tottes matte
CITAT (tantGröön @ 29-05-2010, 20:11) *
Vilka fleråriga klätterväxter rekommenderar ni för en inglasad balkong.

Klarar vinrankor en vinter på balkongen?

TantGröön, visst kan du ha en vinranka på balkongen. Man rekommenterar dom härdiga sorter och det finns också till en kruka. Har det själv, får bara hålla efter längre rankor.
En småblommig klematis som tål att växa på backen, borde klara på din balkong.
Du kan ju piffa upp med sommarblommor och amplar om du vill ha mer vackert kring dig. Skaffa en tunn, billig färdigsydd ljus, gardin fr, Ikea och spän för där det bli mest sol, den kan du dra för när vårsolen är stygg för växterna. lite tips från mig, har själv provar och lyckats. fr. Tottes matte
Alexander-VG-zon3
vad är det för läge på balkongen ?

vinranka vill ha mycket sol, min erfarenhet är att de inte behöver skuggas och tål väldigt hög temperatur (+40c +45c tål de utan problem om krukan hålls fuktig och om rötterna står i skugga). däremot är det bra att odla dom i stora krukor vilket jämnar ut klimatet och miljön. på vintern kan det vara bra att täcka krukan och rotsystemet åtminstone exempel bubbelplast eller grön vinterväv. annars tål rankorna vinterkyla om du väljer en härdig sort. sedan bör du också vädra på vintern eller skugga så att det hålls ''kallt'' så det inte blir +20c på dagen och -10c på natten, utan hålls runt 0c +5c på dagen som max. vattna lite direkt när du ser att nya skott kommer på våren, så att den inte torkar ihjäl. kan vara bra att skydda mot vårfrost efter det att den bildat blad så att inte dom fryser.

är det en balkong som du håller frostfritt bör du välja en sort som passar för lite varmare lägen eller känsliga sorter (exempel äkta vindruva vitis vinifera).
tantGröön
Tack snälla för era tips och rekommendationer!!
Jag håller på att hjälpa en vän med balkongen, själv har jag koloni.

Men det är ju en extremt lockande och exotisk tanke att kunna ha vinrankor på balkongen.
Jag hoppas det ska gå bra.

Klänglilja
Hej Tantgröön!

Jag tycker att trumpetranka Campsis radicans är ett utmärkt alternativ, klarar zon 3. Krukodling är ett alternativ om den inte tål övervintring. Mitt användarnamn klänglilja Gloriosa superba kan vara ett alternativ men jag vet för lite om den ännu, har sått frö av den men de har ej kommit upp än Har själv börjat odla mera i kruka. Min blogg är ganska ny så det finns inte så mycket ännu, men här är adressen. minaodlingar.worldpress.com

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon