robbie
Länge har jag sett denna krukväxt som liknar en palm (är det en palm?) stå övergiven i skuggan. Ingen tar hand om den...Men den verkar klara sig ganska bra ändå.. Vad är det för något? Den är cirka 2 meter och är flätad. Jag ser också att ett skott har växt från stammen och bildat lite blad (vet inte om ni ser på bilden). Kan man ta detta skott och sätta i vatten och vänta tills den bildar rötter och därefter plantera i kruka? Eller ska man klippa från kronan där uppe? Hur ska jag göra? Eftersom den är ganska övergiven så kan jag nog ta vilken del som passar mig...

Hur sköter man en sådan här från stickling till "vuxen"? Tar de lång tid för den att växa? Kommer stammen bli tjock?

Hoppas någon kan hjälpa!

mvh
kentbra
Ser ut som någon slags Aralia.
Kanske en Japansk Aralia "Fatsia japonica"
Alexander-VG-zon3
det är en Strandkastanj - Pachira aquatica.

http://www.odla.nu/krukvaxter/pachira_aquatica.shtml
robbie
CITAT (flaxss @ 29-05-2010, 22:01) *
det är en Strandkastanj - Pachira aquatica.

http://www.odla.nu/krukvaxter/pachira_aquatica.shtml

Tack Flaxss!! Har du något tips på hur jag ska bära mig åt för att ta stickling från växten? Ska jag ta den som växer ut från stammen där nere? Om ja, ska jag knipsa den så nära stammen som möjligt? Eller ska jag klippa från någon gren där uppe? Lägga i vatten? Plastpåse? Ljust? Mörkt? Direkt i jord? Sand? Vattning? Hjälp! smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag har aldrig tagit stickling av denna växt, dock kan du ju prova att klippa av ett topp skott eller skottet därnere, dra av hälften av bladen (rötterna kommer där bladen har suttit). du kan ju testa både i vatten och i jord. däremot vill dom nog ha ganska varmt när dom bildra rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon