Full version: Ihjälbitna lamm
zaaritha
Såg på textnyheterna att en bonde fått flera lamm dödade.
Han trodde att det är mink, mård eller iller..............
Biter verkligen iller ihjäl lamm?
Trodde att de dödar höns o dyl.?
Sussie F-Flower
Huga huga... crying.gif stackars små lamm...
Har dom sett spår efter mårddjurstassar..?

Låter ovanligt, tycker jag men man vet ju aldrig..
I så fall skulle jag gissa på mård. Dom kan bita ihjäl byten som är bra mycket större än dom själva är. Nyfödda lamm på 3-4 kg är nog ingen större svårighet att tugga ihjäl.. -cry-.gif
Minkar föredrar väl fisk och sånt men illrar.. g.gif Ja, det är ju också duktiga "killer's" så det är nog ingen omöjlighet alls med dom heller, egentligen.
Aqvakul
Mård är väl det enda rimliga..
Sussi_70_
För ett antal år sen, hittade vi en död kviga i ladugården. -cry-.gif En ca 1årig kvigkalv på ca 100kg. Kunde inte förstå hur hon dött, men när vi vände på henne, hittade vi mördaren: en mink! Han hade hamnat under när kvigan vinkade och struket med på kuppen. Dock tror jag att kvigstackaren hade skrämts till döds för det var inte mycket blod i boxen men hon var lite tuggad i öronen.
Jag var själaglad att mördarminken strök med på kuppen!! devil.gif
Sussi
zaaritha
Ja----mård har vi ju erfarenhet av--tyvärr!
Alla fjäderfän vi miste--för att denna vackra mördare
härjade............
Men, som sagt--bita ihjäl får?
andersen
Undrar om det inte var en hund,det är inget ovanligt att lösahundar biter ihäl får.
Tikka
Korpen är ju även en jägare.
Vet en som föder upp lamm o sätter ut de på öarna för bete, där var några som blev tagna av korpen.
zaaritha
"Som bete"!!??
What!?
Sussie F-Flower
CITAT (Tikka @ 11-06-2010, 23:38) *
Korpen är ju även en jägare.
Vet en som föder upp lamm o sätter ut de på öarna för bete, där var några som blev tagna av korpen.

fear.gif Vad är det du skriver????? Det var ett bland det värsta jag har hört!!! crying.gif nono.gif ranting.gif

Efs du verkar känna till vad denna person har gjort, så förutsätter jag att du har gjort en polisanmälan, eller????
Lokan
Men det står ju 'för bete' inte 'som' bete!! Det är ju vanligt att fåren förs ut till öar på sommaren!
Berith
För bete = för att beta - tar iaf jag det som. Jösses så ni läser ibland. biggrin.gif Sorry att jag skrattar åt det...

Obehagligt ämne annars.
Myosotis
laugh.gif Skrattar lite jag också. Det är väl klart att fåren ska beta på ön!
Sussie F-Flower
CITAT (Lokan @ 12-06-2010, 00:03) *
Men det står ju 'för bete' inte 'som' bete!! Det är ju vanligt att fåren förs ut till öar på sommaren!

slap.gif slap.gif slap.gif giggle.gif Så klart att dom ska få beta på öarna!!! laugh.gif

-Gud, vad knäppt jag tolkar när jag läser ibland!!!
Det är inte första gången kan jag ju säga... blush.gif
zaaritha
Förlåt!
Jag läste SÅ fel!
Sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon