Full version: En fjantig fråga
Bee
Stod och pratade med en granne tidigare ikväll. Vi kom att prata om min Louise Bugnet och som vanligt sa jag att jag vet inte hur man uttalar namnet.

Hur uttalas det? Säger man Louise Bugg-net? Eller Bunjet? Eller Bynjé? eller vad?
Jag kan inte franska ngt vidare så det här är ett mysterium. Född i Göteborgs kommun säger jag Bugg-net tills annat sägs.
Kryddan03
Det finns inga fjantiga frågor vet du väl? wink.gif

Ungefär Bynjé, som du skriver. smile.gif Eller lite mitt i mellan Bynjé och Bunjé fast då är man petit-maître, tycker jag. Och i "förnamnet" skall s-et höras. Fast det visste du säkert redan. smile.gif
Du får imponera på grannen imorgon med din nyinlärda franska. biggrin.gif
Red Top
Googlade lite och hittade det här: "Efternamnet är franskt men uttalet amerikaniserat av George Bugnets många ättlingar." Om det kan vara till någon hjälp.

George var ju pappa till bl a Marie, Louise och Thérèse.
Kryddan03
CITAT (Red Top @ 30-05-2010, 00:21) *
Googlade lite och hittade det här: "Efternamnet är franskt men uttalet amerikaniserat av George Bugnets många ättlingar." Om det kan vara till någon hjälp.

Fast det låter lite märkligt då Georges Bugnet och hans fru Marie utvandrade från Frankrike till Kanada. Men, den som söker skall finna, som det heter! Jag hittade det här forumet där två av Georges Bugnets barnbarn svarar:
http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...ead.php?t=13048

Det lustiga är att inte ens de verkar vara helt överens om uttalet av deras familjenamn. Fast det är klart att det är svårt att skriva uttal fonetiskt när man inte använder fonetiska tecken. Det är klart att det kan vara vem som helst som utger sig för att vara barnbarnen, men de verkar ganska trovärdiga. smile.gif

Sedan kan jag ge mig den på att Georges själv använde franskt uttal och att de av franskspråkiga så klart uttalas franskt (Att en fransman skulle uttala något franskt med anglikanskt uttal är antagligen totalt främmande flirting.gif ).
Red Top
Intressant. Att släktingar inte är helt överens om hur släktnamnet ska uttalas har jag stött på även i Sverige. Bland ättlingar till fransktalande valloner.

Vi får väl hålla oss till Georges uttal. Då kan vi inte anklagas för att säga fel. giggle.gif
Kryddan03
CITAT (Red Top @ 30-05-2010, 10:13) *
Intressant. Att släktingar inte är helt överens om hur släktnamnet ska uttalas har jag stött på även i Sverige. Bland ättlingar till fransktalande valloner.

Vi får väl hålla oss till Georges uttal. Då kan vi inte anklagas för att säga fel. giggle.gif

Om han hade stannat i Frankrike hade allt varit mycket enklare. laugh.gif
Fast, vem vet, då kanske han inte hade tagit fram underbara rosor. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon