alvastina
30-05-2010, 08:20
sådde dill redan i höstas och den har kommit jättefint. Har täckt med fiberduk men ser nu att vissa plantor vissnar och dör. De blir bruna och vissnar ner. Vad kan jag göra för att hindra att allt vissnar bort? någon som vet vad det kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2010, 08:55
Dill är känslig mot allt, dill är nog bland det svåraste man kan odla speciellt ifall man inte har lerjord. Jag har nästan gett upp, dill växer bara där den själv vill växa och den verkar inte vilja växa här (gror ofta men vissnar ner innan det blir något att plocka), ibland brukar man rådas att slänga ut frön lite här och var och se vart den vill växa.
*Stintan*
30-05-2010, 08:56
Har du kanske sått dill på samma ställe förra året? Jag har heller aldrig hört att man ska så dill på hösten.
Antagligen någon svamp i jorden som orsakar detta. Rätt vanligt har jag själv märkt.
här kan du läsa om orsaken:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktabla...T130/FVT130.BAK
Aqvakul
30-05-2010, 09:21
Dill är svårt, särskilt på sandjord, och att alternera såplats är nödvändigt.
Jag har heller aldrig hört om höstsådd. Förstår inte heller vitsen, då dill gror snabbt.
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2010, 11:08
Jag har faktiskt ofta fått bättre resultat vid höstsådd än vårsådd när det gäller dill, vid höstsådd brukar åtminstone en del plantor leva länge nog att även sätta blommor.
Hej
När man ser att växter börjar bli dåligt , man ska försöka byta miljö till dem.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
30-05-2010, 17:35
annars kan man prova att köpa redan färdiga plantor, jag har planterat ut köpta dillplantor och de har tagit sig fint nu med många nya blad. kan vara bra att avhärda dom först. annars verkar det inte vara några problem men dom jag har.
alvastina
30-05-2010, 20:27
ok. har kanske haft tur med dillen som snällt kommit år från år.Jag har låtit en del dill gått i blom till så det mesta är självsått. Det kaske beror på samma växtställe. En del hjälpte jag på traven och sådde ut i höstas. Har haft bättre tur med den dill jag sått i blomlåda. Har väl haft tur som fått fin dill så många år.
Jag har hört att dill inte trivs i närheten av morot, någon som har erfarenhet av det?
Jag har sått min i växthuset och det växer så det knakar. Lite röda bli några blad, men då tillsätter jag mer kväve och problemet försvinner.
skogstroll
31-05-2010, 07:59
jag hoppas på att lyckas i år. för några år sen odlade jag dill och det blev hur mycket som helst, det var ett lass smaskig jord + gödslade med kaninskit + halm, blev hur bra som helst. Nu har jag sått igen och den börjar komma upp så smått. Nu har jag däremot ingen kaninskit eller halm. Får se hur det går
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.