skrotfibbla
Tar just en fikapus från kirshrenseriet i perennrabatten. Undrar om det finns några perenner som kan konkurrera ut kirsh? Inte dem jag har iallafall wink.gif Förslag någon?
Malin_MeL
jag läste att smultron tydligen kan klara det.
annars har jag inte heller något i mon trädgård som klarar det.
Anki på Öland
Aha! Skall genast införskaffa smultron och testa!!!!
Anki
kerstin z5-6
nej tror inget tar dem...du får bara två vildar isf en ..
skrotfibbla
Ja men smultron är ju i allafall goda....värt ett försök.....tack för tipset!!
Nauti
Oj du, det blir nog svårt att hitta någonting som konkurrerar ut kirskål. Att hitta någonting som kan konkurrera ut ett redan väletablerat bestånd är nog omöjligt dessutom om du inte gör någonting åt kirskålen först.

Jag hade nog försökt rensa bort all kirskål som jag kunde/orkade, sedan lagt på kartong och marktäckt med gräsklipp eller liknande. Sedan hade jag gjort hål i kartongen och som ni redan nämnt, försökt etablera någon annan invasiv art. Jag hade nog satsat på mynta av något slag eller om det var något riktigt skuggigt läge(om man nu vill ha bort kirskål därifrån av någon anledning) så hade jag försökt få in ramslök smile.gif Vet inte hur bra lökförslaget är eftersom jag inte vet om någon som gjort så, det är bara jag som upptäckt hur användbar ramslök är på sistone, men mynta borde fungera finfint i alla fall smile.gif
Bassam
Hej

Det är bättre sak att bekämpa kriskål är att klipa dem hela tiden och gör gödsling från dem till växter. Obs om man klippa dem mycket ska rötter inte få näring så rötter bli trötta och dog. H: Bassam
H:Bassam
Smarterchild
Jag håller med nauti, mynta är nog bäst! Jag ska själv plantera mynta mot kirsh under en måbärhäck, Är tredje året jag rensar kirsh på samma ställe men grannen gör inte ett piss....

Funkar det inte med mynta river jag upp häcken, öser på ättika och bygger en mur mad.gif crazy.gif
Ingrid Zon3
Gräsmatteklippning , alltså lika kort och lika ofta, kan knäcka den.

Om du skulle få tag i en perenn som knäcker kirskål har du antagligen satt nåt du kommer ångra smile.gif
mamamaggan
Har fått tips i dag från någon som lyckats få bort en del genom att plantera myskmadra så nu ska här planteras.
Aqvakul
Att försöka ersätta kirs med mynta innebär snarast att man riskerar att hamna ur askan i elden.
therese.kvist
Mynta är ju ett hemskt ogräs det med med långa revor till rötter!
Smarterchild
Visserligen växer mynta också ogräsliknande, men man har ju större användning av den till matlagning o dyl.

Man kan ju iof använda kirs i mat med, men själv tycker jag varken det är särskild gott eller användbart.
Gossen Ruda
Den enda växt som inte lät sig påverkas av kirskålen hos mig var libbstickan. Från sin upphöjda position 2 meter över marken blickade dess blommor lugnt ner på sin släkting men inte 17 tog kirsen någon skada. Det finns garanterat inget mindre än en kompakt granskog som tar kål på kirskålen.

Edit stavfel.
skrotfibbla
Nu har jag läst på och sett på bilder på myskmadra och den ska jag prova. Mynta och libbsticka använder jag inte i matlagningen, så smultron till barnbarnen och myskmadra att dofta på får det bli, så kanske det inte blir lika mycket kirskål att rycka.
lavendelgården
Har just varit ute och rensat bort kirskål i min myskmadra - Det går att få bukt med kirskålen - men endast genom idog rensning enligt mina erfarenheter. Har även provat med div andra marktäckare, inte lyckats där heller !!!..Så det är bara att rensa på!
Åsa
gröngöling zon2
Jag har myskmadra som jag hoppades skulle tränga bort kärsen - icke! De lever i gott samförstånd, kan man säga.
Vanlig gul praktlysing, däremot, har lyckats konkurrera ut kärsen, men lysingen är ju nästan ett ogräs den med. Blommar iaf sött och är lättare att rensa bort om man skulle vilja det.
Nauti
Kirskål är användbart men det känns som att det finns bättre saker att ha i sin trädgård med tanke på att man kan hitta kirskål precis överallt. Myntor däremot hittar man inte överallt och det är en väldigt användbar växt. Så jag ser det absolut inte som "ur askan i elden"-situation. Om jag har växter som växer som ogräs men inte är ogräs så är jag bara glad smile.gif Allt vad skötsel heter är en direkt konsekvens av felaktig/otillräcklig planering smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon