johan83
30-05-2010, 09:27
Hej! mina chili- och paprikaplantor har växt upp och blivit runt 50-70 cm höga. De har massor av blommor, toppskotten delar sig mer och mer, och de blir buskigare för var dag. MEN.. de flesta blommorna ruttnar och tappas direkt efter de slagit ut (då menar jag att hela kvisten som blomman sitter på trillar av = ingen frukt). EN endaste frukt har tagit sig och börjat växa, medan ett femtiotal trillat av. Näring bör inte vara något problem och de flesta plantorna står i egna 10 liters krukor. Dock är mitt fönster inte det soligaste, de har några timmars eftermiddagssol. vad tror ni? Kan jag beskära bort vissa delar för att få plantan att satsa på någon kvist med frukter iaf?
Mina körsbärstomater lider för övrigt inte av samma problem.
Platinum
30-05-2010, 09:42
Chiliplantorna kommer att ge fruktbärande blommor när de är mogna för det.
Malin_MeL
30-05-2010, 09:45
pollinerar du dem?
jag tycker att paprika är lite svårare i pollineringen än tomat, man måste knäppa till på varje blomma för att det ska bli nåt. sen har jag varit med om plantor som höll på så länge förra året, sen helt plötsligt satte den frukt av alla blommor, det kändes som plantan inte var riktigt mogen för frukt i början
johan83
30-05-2010, 12:41
Det är när jag har knäppt på blommorna som de trillat av (trots försiktighet). Jag får vänta och se vad som händer helt enkelt, en frukt har ju iaf börjat växa

tack för svar!
någon som har erfarenheter av paprika och chili i nordläge med bara några timmars sol per kväll förresten? skulle vara intressant att höra vilken skörd man kan vänta sig.
Anja Danmark
30-05-2010, 12:46
Min erfaring er, at man ikke selv kan gøre ret meget for at pollinere paprika og chili - de sætter selv de frugter, som planten er klar til... Og det er fuldstændig normalt, at langt de fleste blomster falder af i starten af sæsonen.
Begge planter er varmekrævende, så det lyder ikke helt godt med en nordvendt placering - jeg tror ikke, at det vil give en imponerende høst!
Du har ikke det samme problem med tomater, for de kan som regel sætte frugt på alle blomsterne, og her er det en god idé at ryste planten en smule hver dag.
emilsjogren
31-05-2010, 22:18
håller med ovanstående svar...
Har själv 8 sorters chili som jag sått i november-januari, alla har haft samma problem denna långa vinter...
Det har dock visat sig att fler och fler blommor blir frukter ju större och stadigare plantorna blir. Solens krfat blir ju oxå bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.