mino
Jag har en coral dawn som planterades för tre år sen som jag fick klippa ner helt i år. Den tycks dock trivas väldigt bra där den står i en rosbur och ser redan fyllig och fin ut. Men jag vet sen tidigare år att den gärna ränner iväg med långa glesa skott uppåt två meter långa på ett år. Det jag har funderat på nu när den ändå är nedklippt är om jag kan beskära skotten kontinuerligt nån gång i månaden under sommaren så att rosen blir fylligare? Normalt gör man ju inte så men finns det några nackdelar med det?
kerstin z5-6
Det där är ju klätterrosornas kännetecken -de där smala långa är ju nästa års blombärande grenar.
Klipper man dem för ofta o mkt blir det ingan blom nästa år ..
Jag är tveksam om rosen blir så mkt fylligare för att du klipper dem ofta ..snarare bör du kanske göda rosen rejält så du får många fler sådana skott.
Sen gäller det att bevara dem över vintern så de verkligen lever nästa år med ...
När rosen blivit ett par år gallrar man bort de äldsta grenarna vid mark nivå såvida inte vintern gör det åt en ..
mino
Just Coral Dawn är tydligen gles av sig enligt LÅG och den ska också kunna funka som buskros om man beskär den. Men det är ju väldigt synd om den inte blommar särskilt mycket varken i år eller nästa år. Jag kanske kan ta in några skott och låta några vara och gödsla den ordentligt!?
kerstin z5-6
Det finns en annan metod, vet inte om den fungerar på just C Dawn , men kan prövas-Böj ner de långa skotten, häng ev någon tygd i den eller på annat sätt tvinga dem neråt så att hela grenarna blir solbelysta
Har man tur skjuter den då skott och blomanlag längs med hela grenarna istället för som nu , kanske bara växer uppåt coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon