olibella
30-05-2010, 16:49
Vi fått fula fläckar på de nya bladen på en Saintpaulia. Har någon något tips om vad man kan göra åt det?
Aqvakul
30-05-2010, 17:03
Den står inte i solen väl?
Hej
Jag tycker att du bjuder mycket vatten , iallafall kan du minska vatten plus kan du kola om du har väldränerad jord.
H: Bassam
Obs du ska borta skadad delar.
olibella
30-05-2010, 18:26
Till Aqvakul: Tack för svaret! Den står i ett nordvästfönster så det blir kvällssol. Kan det bli för mycket sol?
Till Bassam: Tack för svaret! Tror inte att den får för mycket. Vi brukar låta den torka ut så att jorden blir torr mellan vattningarna. Är det lagom? Blomman är inte omplanterad sen den köptes i vintras. Jag tycker att det ser ut som att den har lite för lite jord just nu. Ska man plantera om den och vilken typ av jord ska man använda så att den är väldränerad?
Aqvakul
30-05-2010, 18:32
Min tanke var att det är solskador. Den gillar inte heller att få vatten på bladen. Sätt in den i rummet en bit från fönstret. Jag tror det går bra att plantera om den i vanlig blomjord.
ruffa97
30-05-2010, 20:46
CITAT (olibella @ 30-05-2010, 17:49)

Vi fått fula fläckar på de nya bladen på en Saintpaulia. Har någon något tips om vad man kan göra åt det?
Jag har hört att man ska akta sig så man inte får vatten på Saintpauliabladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.