Hårboll
Hej!

Min Alpklematis ser ut som om den är på väg att rymma. Den blommar jättefint i topparna och ser ut att trivas med gröna fina blad och massor av vackra blommor. Men från marken och ca 80 cm upp är det inte ett blad på den. Om jag har förstått rätt behöver man inte beskära den här sorten, kan det ändå vara det som behövs för att få nederdelen på den att leva upp eller finns det någon annan lösning? Den ser ju lite tråkig ut nu (vilket syns på bilden).

Tacksam för hjälp!
Finn Klematis
CITAT (Hårboll @ 30-05-2010, 18:03) *
Hej!

Min Alpklematis ser ut som om den är på väg att rymma. Den blommar jättefint i topparna och ser ut att trivas med gröna fina blad och massor av vackra blommor. Men från marken och ca 80 cm upp är det inte ett blad på den. Om jag har förstått rätt behöver man inte beskära den här sorten, kan det ändå vara det som behövs för att få nederdelen på den att leva upp eller finns det någon annan lösning? Den ser ju lite tråkig ut nu (vilket syns på bilden).

Tacksam för hjälp!

Hej!

Din alpina behöver föryngringsbeskäras. I juni när den nästan blommat färdigt.
Klipp den Ca 30 cm. över marken.

Finn
Hårboll
Tack Finn för svaret! Men nu har jag lite nya frågor:

Är det enda sättet? Jag ska alltså klippa av allt det gröna plus lite till? Överlever den verkligen då? Det finns ju inga livstecken i det undre partiet (fast det måste såklart vara levande eftersom resten av plantan är det...). Hur ofta ska man göra det? Och hur lång tid tar det innan den blir grön igen?

Denna klematis är bara tre år gammal och redan förra året, alltså plantans andra sommar, såg den nästan lika tråkig ut som nu. Ska man då behöva klippa den 30 cm över marken i juni varje eller vartannat år? Då blir jag lite ledsen för den är liksom stommen i min rabatt med sitt vackra bladverk sad.gif
Finn Klematis
CITAT (Hårboll @ 30-05-2010, 20:14) *
Tack Finn för svaret! Men nu har jag lite nya frågor:

Är det enda sättet? Jag ska alltså klippa av allt det gröna plus lite till? Överlever den verkligen då? Det finns ju inga livstecken i det undre partiet (fast det måste såklart vara levande eftersom resten av plantan är det...). Hur ofta ska man göra det? Och hur lång tid tar det innan den blir grön igen?

Denna klematis är bara tre år gammal och redan förra året, alltså plantans andra sommar, såg den nästan lika tråkig ut som nu. Ska man då behöva klippa den 30 cm över marken i juni varje eller vartannat år? Då blir jag lite ledsen för den är liksom stommen i min rabatt med sitt vackra bladverk sad.gif

Hej!

Jag brukar klippa vart tredje år. Den blommar nästa vår.

Finn
Hårboll
Då ska jag göra som du säger. Stort tack för hjälpen!

Men kom att tänka på en annan sak. Kan man ta sticklingar av den här sortens klematis eller är det bara att slänga alla grenar man klipper av?
Epikuros
Jag tog en tvåmeters stickling på en Clematis förra hösten. Den har kommit igen nu, så du behöver inte ens tänka på saken, bara klipp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon