Full version: Hjälp!
tvilling77
Har upptäckt att på både Therese Bugnet och Louise Bugnet är det nån sorts larv, mörk i färgen som lindat in sig i bladet som så att säga "klibbar" ihop sig! Öppnar man upp bladet så kan man hitta larven, i vissa blad hittar man endast svarta små prickar men bladet är ändå ihopklibbat! har kollat i mina rosböcker och jag gissar att det är såna där vecklare..fjärilslarver...jag plockade av allt som såg konstigt ut och brände upp det! Räcker det? Kommer det att komma nya blad eller kommer jag att få fula/kala rosbuskar? Då blir jag olycklig....jag har ju bara "drabbats" av bladlöss innan..... crying.gif
Ezereht
Kommer nya blad, de brukar alltid hämta sig efter diverse ohyra.
Men det är nog bra du försöker ta bort dom där bladen med larver i, precis som du gjort. Nån annan svarar säker bättre.
kerstin z5-6
EZ har rätt plocka o knip så mkt du ser o orkar.. tröst är att de inte finns så länge dessa larver och att de sällan hinner kaläta nån ros eller göra så man mister blomningen , men visst är det bra om man tar bort en del i tidigt skede

Jag har värre vissa år och bättre andra
tvilling77
Tack! Jag tror att jag är snabbt ute med att plocka dom, dessa måste ha kommit de senaste dagarna bara..jag tittar ju till rosorna rätt ofta! Skönt att höra att dom inte hinner göra så mycke skada.... tummenupp.gif
Jag ska kolla imorrn igen för att se hur det ser ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon