|
Katti med torpet
10-01-2004, 18:39
Jag har aldrig odlat paprikor själv och ställer därför en kanske dum fråga: Kan man odla röda paprikor sjäv, eller blir det bara gröna? Jag tycker de gröna är för elaka i smaken så om jag skall ge mig in på paprikaodling måste det vara röda eller ännu hellre gula... Har fått för mig att det är olika mognadsstdier mer än olika sorter men räcker i så fall vår svenska sommar till för att få fram något annat än gröna? Hur många paprikor kan man räkna med att få per planta?
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2004, 18:50
Det går bra att odla röda paprikor i sverige det finns flera olika sorter som har olika lång utvecklingstid avkastningen är nog olika för olika sorter. En del sorter tar lång tid på sig att mogna och frukterna hänger där gröna i flera veckor och verkar aldrig vilja ändra färg.
Försök få tag på sorter med lite kortare utvecklingstid många vanliga sorter tycker jag mognar ganska sent. Paprika bör sås nu i jan-feb.
Runåbergs fröer och Lindbloms frö är fröfirmor som brukar sätta ut hur lång utvecklingstid de olika sorterna har.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-01-2004, 22:08
Hej,
en bra sort är Redskin ( från Lord Nelson). Plantan blir inte så stor, men är mycket rikbärande. 40-50 Paprikor per planta hade jag säkert förra året. Frukterna är lite mindre än t.ex. Superset, men jag kan bara rekommendera den sorten.
Elisabeth
Hans i Mälardalen
10-01-2004, 22:12
Jag hade några paprikaplantor ute i kruka i sommar. De hade jag drivit upp ifrån köpta ex. Jag fick en som verkligen blev jättelyckad. Den blev jättestor, men det var som du beskrev att det tog ett bra tag innan den blev röd. Det blev den först när jag kom på idéen att ställa krukan intill väggen med en glasskiva framför. Då gick den från grön till knallröd på bara 1,5-2 veckor. De smakar mycket bättre än köpta det vill jag lova.
MvH
Katti med torpet
11-01-2004, 15:22
Jippe, då är det ju idé att försöka! Leta fröer till rödkindad sort med kort utvecklingstid. Kanske skulle prova att sätta fröerna från någon ICA-parika bara på skoj Förodla tidigt och så ut på varm södersida helst under glas i Maj-juni. Alt. köpa planta (men de vet ju sällan vad det är för sorter de säljer tyvärr...) Är det så jag skall summera era råd?
Ingrid på Västkusten
11-01-2004, 16:08
Todeloo,
Det är verkeligen att rekommendera att köpa namnade sorter och se upp md bladlöss vid odling det är nog det värsta den kan drabbas av förutom en semestersaboterarsommar då.
Att driva upp paprika och chiliplantor är lätt om man har en liten lampa om man sår nu annars är sådd i mars att rekommendera. Så kör hårt!
Hälsar Ingrid som sått chili å paprika idag
Katti med torpet
11-01-2004, 18:26
Hm, så nu... Visserligen har jag en hylla med lysrör, men jag kommer att få svårt att ge dem så mycket svalare än 18 grader. Om jag sår redan nu kommer de väl att bli duktigt stora innan jag kan ta ut dem? Är det inte svårt att undvika att de ränner iväg om de får bo innomhus så länge? Hur stor blir föresten en paprika planta? Den kanske inte är så hög som jag inbillar mig?
Ingrid på Västkusten
11-01-2004, 19:03
Todeloo,
När då är det lite tidigt! När de grott kommer de att få +15-+18 ett tag. Många sorter behöver lång utvecklingstid ( av chilisarna) men det är olika beroende på sort.
Hur stora plantorna blir? Det beror helt på val av sort!!!! Allt ifårn 50 cm till 150 cm.
Hälsar ingrid
Katti med torpet
12-01-2004, 15:37
Jahapp, så har man köpt en påse med 6(!) stackars frön av RedSkin då. 36 pengar, inga billiga frön precis men blir plantorna bra så är det nog värt det. Har i alla fall inte plats med några mängder så kvalitet får gå före kvantitet. Skall stoppa ner 3 frön nu men väntar en månad innan jag stoppar ner de tre sista . Så är man lite mer garderad om något skulle gå fel.
De är mycket känsliga för hagel, det kan vara bra att täcka (glas/plast) eller att kunna flytta in under tak om man misstänker risk för hagel . Glöm inte att odla chilipeppar också , trivs vid samma förhållanden som paprika.
Ingrid på Västkusten
12-01-2004, 16:10
CITAT (Katti med torpet @ 12-01-2004, 15:37) Jahapp, så har man köpt en påse med 6(!) stackars frön av RedSkin då. 36 pengar, inga billiga frön precis Kan ju trösta med att om Du gillar sorten så är det bara att ta egna frön så det är en engångskostnad i det fallet. Hälsar ingrid
Katti med torpet
12-01-2004, 18:53
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-01-2004, 16:10) Kan ju trösta med att om Du gillar sorten så är det bara att ta egna frön så det är en engångskostnad i det fallet. Red Skinn är en F1:a så risken är väl att det inte går så bra. Nu tror jag väl att jag överlever den investeringen nästa år igen om odlingen blir lyckad  men tack för tipset! Appro på dyra fröer så stod och dregglade över en engelsk fröpåse för 59 kr (Aprikos Gullnattljus) på Weibulls men insikten att jag redan har beställt fler fröer från STA än vad jag förmodligen kommer att hinna ta hand om gjorde att jag lyckades hänga tillbaka fröpåsen (den här gången...) Hm, jag har kvar lite tomatfröer från förra året, (det blev helt underbara tomater!!) Hur är det med tomatfröers hållbarhet, tror ni att det är idé att så dem eller skall jag köpa nya av samma sort? (De jag har kvar är alltså från fröpåsen inte från tomaterna, ett kanske onödigt förtydligande...)
Ingrid på Västkusten
12-01-2004, 19:04
Todeloo igen,
Då måste jag berätta en hemlighet i chilivärlden, mankan visst det spara fröna ifrån F1:or, och i chilivärlden blir de inte alls helt olika dem man har haft innan om man itne råkat ut för korspollinering alltså(har Du bara en sort så är det inte så stor risk). Avkomman blir alltså så pass lika så det lönar sig att spara menar jag. De blommor som säljs so F1:or är bra mkt mera avlade och korsade i flera årtionde ibland mer för att det hör med f1 & 2 å 3 gör en himla skillnad chilisar har man itne petat med så mkt så det går bra fortfarande att ta frön. det blir bra frukter även år 2!!! Dessutom är det kul att ta tillvara på egna frön.
Tomatfröer håller 3-5 år. Av de äldre f1.orna är det lönt att spara frön ifrån dem också ;-))
Hälsar ingrid
Katti med torpet
12-01-2004, 19:54
Åh vad bra! Då skall jag defintivt spara några frön (om det nu blir några paprikor att ta frön från  ) Och tomatfröna skall jag trycka ner i jorden de också, men det får nog vänta någon månad till.
14-01-2004, 19:09
Men varför så alla i år? Jag hade 2 plantor Redskin förra året och det räckte till oss och några till ( och då äter vi mycket sallad med paprika i) Jag har några gånger tagir frö från F1 Paprika men tyckte inte dessa blev lika bra, var stor skillnad. Ingrid vad har hänt? Jag skall så mina paprika/chili nu till helgen och also senare än du Elisabeth
Ingrid på Västkusten
14-01-2004, 19:26
Hej Elisabeth,
Ja det undrar jag med :-) kanske en generell hantverkstorka och förberedelse med såjord etc :-) i lagoma å bra behållare på ett bra ställe ;-) Hoppas byggeriet brakar igång igen snart. Å att det här hemskemörkret snart er sig!
Kram ifrån Ingrid
Katti med torpet
15-01-2004, 07:10
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-01-2004, 19:09) Men varför så alla i år? Jag hade 2 plantor Redskin förra året och det räckte till oss och några till ( och då äter vi mycket sallad med paprika i) [QUOTE] Kanske för att jag har en stark känsla av att jag kommer att ta död på några under resans gång, kanske... Katti, vis av erfarenhet
Åh! Nu måste jag sticka in en fråga om chili här i paprikadisskussionen, eftersom vi har Ingrid "på tråden"! Ingrid, du min stora vitlöks- och chiliguru - Säg mig, vad ska en chili-oskuld börja med egentligen? Jag har bara odlat chili en gång tidigare, fick då frö från en granne, men det måste ha varit Habanero eller vad de där monsterchilisarna heter. De var fullständigt oätbarta, i alla fall för mig... Måste gå ut lite lättare, typ ett snäpp starkare än paprika... Nä, men kan du rekommendera en sort som är hyfsat mild och kanske lite söt, för en som gradvis vill vänja sig? Hadébra! Sanna
Ingrid på Västkusten
15-01-2004, 09:09
Hej Sanna,
Å tack för de orden :-D Du menar la att galenskapen råder totalt va? :-D fast jag vet inte om jag är rätt person att säga någe mkt om milda chili ;-) Jag tycker det är trevligt med stark chilipeppar bl a på vintern då jag är i behov av värme :-D men det finns mkt att anföra för att odla de söta å milda frukterna(vaddå plats??). OBS har man smakat dem så finner man affärens trista vattninga å smaklösa. Suckar när man måste ta till dem...
En bra start en är t ex Banana-finns en trevlig sort som heter Sweet Banana. Personligen är jag förtjust i en sort som kallas Pasilla baijo, som har en massa smak utan att vara brännande utan är mera åt russinhållet. Mild/Smakrik chilepeppar smakar absolut inte paprika utan det finns många varianter, mkt beroende på om de är tjockväggiga eller tunnväggiga. Checkoslovakian Black hade vi ett år och den är mkt trevlig och har skojig färg. Mild...många odlar ju Ancho men man får tänka på att plantan bär itne många frukter alls, så det kan bli lite länge mellan skördarna. Mmm vaffö ha bara en sort :-D Lipstick och de olika Apple som t ex Runåberg har är ju också fina sorter. Nu e de paprika :-D Annars är jalapeno en mkt trevlig mellanhet chilepeppar som med fördel kan användas grön faktiskt, och som 'r trevlig och lättodlad. Cayenne är också en lättodlad het chilepeppar - jag är inte så förtjust i cayenne men just lättheten gör den ju trevlig å vacker att ha :-)
Behöver Du mer tips?
Jag skall slå alla chilirekord i år hihihihi hoppas jag.
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
15-01-2004, 13:04
Om du vill ha milda chilisar Sanna måste jag tipsa om min egen favorit i somras. Från habaneromats köpte jag frön till en sort som hette Pimenta Cambuçi, liten, liten hetta, bara snäppet över paprika, och vackra frukter. Länk till Pimenta Cambuçi på habaneromats hemsidaOm han har frön att sälja i år vet jag inte, men vill du ha har jag sparat lite frön från egen odling (grobarhet okänd), egentligen skulle jag väl anmäla mig till din fröbytarsite men jag vet inte vilken kvalitet mina frön håller. Kvantiteterna är inte stora heller.
15-01-2004, 14:35
Jag är ju inte heller för dom där starka chiliesar, därför tycker jag om den Albanska chilies jag har. Den använder vi mycket, färskt - torkat - och inlagd. Men skall i år testa 2 nya, Sweet pickles och en rikbärande (flera frukter på en stängel) från en trädgårdsutställning i Tyskland.
Elisabeth
Ingrid på Västkusten
15-01-2004, 15:44
Aha - > den har jag fått av Mats å nu när jag ser å bilden ser den ut som Jamaican Bell som Örtagården säljer men Örtagårdens är ju en Capsicum baccatum, om denna är mild så torde det vara den som är adten Capsicum annuum? Jag ahr shoppat på mig lite kyrkklockschilisar här å var ifrån å skall se hur det blir. Måtte det bli en bra chilisommar i år bara!
Albansk är favvo här med OCKSÅ!
Hälsar Ingrid
habanero
15-01-2004, 20:59
Hej Sanna!
Några andra med uthärdlig hetta och trevlig smak är peru yellow. Pimenta cambuci är en annan favorit. Du har olika sorters cherry pepper också, som jag tycker är jättefin.
Vill du testa stora frukter (och milda), så är chilaca, poblano och new mexican härliga också.
Hälsningar Mats
habanero
15-01-2004, 21:04
Hej Ingrid!
Det finns många namn för mer eller mindre samma sort - Jamaican Bell / Bishop's crown / Pimenta cambuci är ungefär alla likadana. Och de är Capsicum baccatum allihop.
Hade jag skrivit att den var en annuum?
Sanna, fler tips :-) Det finns också en del smarriga milda Capsicum chinense också. Samma art som habanero, och med den tropiska smaken, men utan den enorma hettan. (som du faktiskt vänjer dig med snabbare än du tror)
Hälsningar Mats
Oooooooohhhhh!!!! Jag är överväldigad över responsen!!! Oj, oj,oj. Nu fick jag så många förslag och erbjudanden så att jag inte vet vart jag ska börja eller vilken jag ska välja. Tack ska ni ha alla, ingen nämnd ingen glömd! Okey, okey...vilka fröfirmor saluför nu detta? Runåbergs? Habaneromats?  Tar en liten surf till din hemsida. Susanne --> Vad jätterart av dig!!! Fundera inte på grobarhet och kvalitet. Jag kan ju inte heller garantera något vad gäller mina frön. Så är det ju när man byter, blir det så blir det...(Oftast blir det, vill jag dock tillägga...) Ok. Då dyker jag ned i chiligrytan då. Det ska bli spännande! Sanna
Ingrid på Västkusten
16-01-2004, 07:34
CITAT (habanero @ 15-01-2004, 21:04) Hej Ingrid!
Det finns många namn för mer eller mindre samma sort - Jamaican Bell / Bishop's crown / Pimenta cambuci är ungefär alla likadana. Och de är Capsicum baccatum allihop.
Hade jag skrivit att den var en annuum? Hallon Mats, Nej det har Du itne :-D det är jag som har suttit å kliat mig i skallen över alla namn på 'samma' sak medans jag sedan upptäcker att en del är listade som en annuum och en del är listade som en baccatum! Tror t o m Dave skriver något om det i hmmm är det Pepper Garden? Har läst att det finns liknande pod-utseende men annen art då. Oavsett vilket det är en god och odlingsvärd chilipeppar även om jag tycker hettan kan variera en dle på den emellanåt. Inget man blir fördärvad av i alle fall ;-) Tips förresten i sista AoT nu som kommer finns det en del om chili via Philippe Plönninge ( som också ondgör sig ltie över allt med namn och vaffö Habanero används så indiskriminerande på mycket som itne borde kallas Hab) Läsvärt! Åsså slår de ett slag för en chili som heter Bolivian med. Hälsar Ingrid PS Starfish, Chapeau de Frade etc etc till namnhögen
evarina
02-02-2004, 12:24
Jag testade buskpaprika förra året. De blev röda. (För att återgå till ursprungsfrågan).
Men jag tyckte inte att de smakade så mycket, kanske för att jag testade dem för tidigt eller för att det var så varmt och torrt att de torkade?
Ingrid på Västkusten
02-02-2004, 13:18
Smaka gott elelr itne beror på många saker bl a hur mkt konstgödsel man använder, vilken sort man odlar hur man odlar etc. Sol är en förutsättning för goooda frukter i alal fall.
Hälsar ingrid
Katti med torpet
03-02-2004, 18:25
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-02-2004, 13:18) Smaka gott elelr itne beror på många saker bl a hur mkt konstgödsel man använder, vilken sort man odlar hur man odlar etc. Sol är en förutsättning för goooda frukter i alal fall.
Hälsar ingrid Hur skall man tolka det där då, betyder det att man skall eller inte skall använda konstgödsel och i så fall lite eller mycket??
Ingrid på Västkusten
03-02-2004, 20:20
För mkt konstgödsel ger vattnig smak.
Hälsar ingrid
Genfors
12-02-2004, 20:18
Hej,
Ni verkar kunna en hel del om paprikor. Jag har försökt att driva upp paprikor ett par gånger men det har gått åt skogen, vet inte om jag började för sent.
Problemet jag har är att plantan blir typ 10 cm hög sen vägrar den att bli större, jag testade att plantera ut dom små liven i Juni men dom stendog.
Har ni några tips när det gäller förkultivering, jag har ett litet terrarium med lysrör som man kanske kan använda.
Alla tips är välkomna!
Mvh,
Mats
Ingrid på Västkusten
13-02-2004, 09:19
Hur har Du det med gödning då?
Och rotutrymme?
Och värme?
Och de gilalr ständigt att få vatten å näring med i starten - får ej torka ut = chock.
Hälsar Ingrid
Genfors
14-02-2004, 00:11
Det är kanske näringen som saknas, vad bör jag köra för jord och näring under själva förkultiveringen?
Jag tror dom har ok med rotutrymme. Efter att jag gång på gång misslyckats köpte jag färdiga plantor och planterade i mina djupa blomlådor och de stormtrivdes.
Under förkultivering har jag kört dom i ett terrarium som värme borde inte vara ett problem då.
Mvh,
Mats
Ingrid på Västkusten
14-02-2004, 21:58
Todeloo,
Vilken jrod spelar inte så stor roll - bara den itne är kompakt utan lite upplättad med leca och grus (typ) Näring bör vara lite med 'N' i starten för att bygga 'kropp' åsså senare är tomatgödsel bra - den delen bruakr jag hoppa över då de växer bra ändå.
Stora krukor har bitit mig i baken en gång, för stora och de liksom fylelr aldrig krukan utan stannar i växten.
Förkultivering i terrarium - glöm inte att vänja dem vid deras nya iljö, N-gödningen skal vara ett par gånger, för mkt ger stora och ömtåliga plantor.
Hälsar ingrid
Apropå paprika så hade jag tre plantor på min balkong för något år sedan (paprikaplantor är för övrigt mycket vackra). De angreps dock av löss och jag hade mycket svårt för att få bort dem. Är det någon här som kan rekommendera bra sätt att få bort löss och spinnkvalster? Jag testade några dyra specialmedel, men det gav väldigt lite effekt. Man skall visst kunna använda vanlig såpa, men hur mycket vatten resp såpa skall man ta i så fall?
Hrm... mitt inlägg hamnade ju egentligen i fel tråd och avdelning...
Fast i alla fall... Om det är något man bör tänka på när det gäller löss / spinn och just paprika?
Åsa, mälardalen zon 2
15-02-2004, 15:43
Spinn trivs när det är varmt och torrt så regelbundna duschningar med vatten kan få dem att minska i antal.
Mot löss på ätliga växteranvänder jag tummen och pekfingret och mosar lössen(vill helst inte spruta div. medel på sådant jag ska äta) , har man inga större mängder växter och gör så ett par gånger i veckan brukar man hålla lössen under kontroll. (Även en lite hårdare stråle kallvatten brukar få bort en hel del löss).
Genfors
22-02-2004, 15:06
Ingrid,
Tack för alla råd. De första liven har börjat gro nu. När du säger N gödning så antar jag att det är gödning som inehåller kväve. Är det någon speciell typ jag ska använda, hittade bara en flytande typ som bla. innehåller (N).
Hur ofta skall jag tillsätta det? Varje vecka eller?
Intressant det där med stora krukor, jag hade nämligen relativt stora krukor, kanske var det som ställde till det.
Mvh,
Mats
Ingrid på Västkusten
23-02-2004, 08:11
Det finns många olika näringr å köpa men hittar Du bara en så starta med den :-)
Nån gång då och då i starten kör jag :-) det är itne varje vecka om Du inte vill ha rysligt stora plantor och sen fruktsättning.
Första året jag odlade chilisar fick jag knappt nånting -> boven - skolade upp i alltför stora krukor. Nu kör jag mkt mindre än rekommenderat men passar med vattning - hujamig vad bra det går då :-)
Hälsar ingrid
Genfors
12-03-2004, 10:46
Jag har lite mer frågor till experten på paprikor (Ingrid). Jag körde en liten test med olika krukor.
Jag började med att driva upp små plantor i plastkrukor som var ca 7x7x7 cm. Efter några dagar sådde jag även samma typ i ett minidrivhus som hade krukor som var ca 4x4x4 cm.
Trots att fröna i de största krukorna kom upp först så har de i dom mindre växt ikapp och förbi, de fick samma jord och näring och ljus. Är det bara en slump tro?
Jag undrar också när det är läge att plantera om de små liven till större krukor från de allra minsta 4cm krukorna och hur stora krukorna då bör vara?
Plantorna är ca 5-6cm höga.
Mvh,
Mats
Ingrid på Västkusten
12-03-2004, 12:54
Todeloo, Ja vaffö 4 cm gav större plantor än 7 vet jag ej - kanju spekuleras i en massa orsaker :-) Har Du planterat de små liven en och en eller är det flera i en kruka? Jag brukar gå ifrån 7 cm till 9 cm krukor( jag sår flera i en kruka och sedan skolar jag isär dem), och sedan gör jag ett bra skutt i storlek. Man får inte hopppa för mkt och för snabbt i storlek annars kan de stanna men man får itne vara för långsam heller :-) Viktigt är att de har värme ljus och snart lite lit epötteskvätt näring med  halv till en tredjedels dosis av nån typ krukväxtnäring. Hälsar Ingrid
MRLINDELL
12-03-2004, 15:07
Odla Paprika själv är en riktig höjdare, väl i klass med Tomater. Det går bra med gröna/gula/röda finns ibland andra färger. Man kan läsa om de krispigaste och godaste på tomatsiterna, de säljer även lite fröer. De hinner bli fina om man sätter frön NU, jag satte redan förra månaden och mina plantor är redan 1 dm höga efter 3 veckor. En sort Kantor F1, en stor röd rackare finns som planta i mitt album. Tomater, Paprika, Chili bara att sätta igång, det fungerar men är lite pyssel.
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2004, 16:17
Japp det brukar gå bra att odla paprika chili mm. Ibland kan fröna ta längre tid på sig att gro än en vecka det är lite beroende på sort och vilken kvalite det är på fröna. Paprikan Jantar som jag inte tror saluförs i sverige brukar vara väldigt seg ibland att få upp men de fröna jag skördade sist verkar ha bra kvalite för iår grodde de på en vecka. Jantar är en paprika som aldrig har gröna frukter, frukterna är gulvita från början, låter man frukterna sitta kvar blir de röda såsmåningom. Detta var en sort som bara "råkade" följa med mig hem från Polen. Eftersom det inte är någon F1 hybrid så skördar jag eget frö och behåller sorten det finns ju inte så många liknande paprikor i våra frökataloger. Lindbloms frö har dock en sort som påminner om jantar som heter Pusztagold http://www.lindbloms.se/Lindbloms/25000/253105.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|