Red Top
Jag fick besök i mitt lilla(5 m2) växthus i dag, av vad jag förmodar var en bålgeting. Jag kunde inte höra höra den, eftersom min bättre hälft klippte gräset utanför.

Bilderna är dåliga. Vågade inte ta närbilder. Förmodligen pga min otroliga "respekt" shy.gif(är allergisk mot getingar) för dessa nyttodjur. Men visst är det en bålgeting.

Listen den sitter på är 3,5 cm, jag mätte när den flugit iväg.

Den tröttnade på mitt fotograferande och vände ändan till.

Gossen Ruda
Nog ser det ut som en bålgeting alltid, trots att det var längesen jag såg en på nära håll. Förutom att vara stor går bålgetingen mer åt det röda hållet än vanliga getingar.
PeterDeleter
Tycker bilderna är bra....

Men är dom ovanliga? Jag hade ett bo förra året här på tomten. Klantigt nog så var jag och störda och blev attakerad av en hel drös. Läskigt var det och jag sprang som en gasell.
Red Top
CITAT (PeterDeleter @ 30-05-2010, 19:34) *
Tycker bilderna är bra....

Men är dom ovanliga? Jag hade ett bo förra året här på tomten. Klantigt nog så var jag och störda och blev attakerad av en hel drös. Läskigt var det och jag sprang som en gasell.

Tack! Men det hade varit häftigare med närbilder.

Hade varit kul att se när du sprang som en gasell. flirting.gif

Jag vet inte hur ovanliga de är, men jag hörde och såg bara två förra året. Året dessförinnan hade vi ett stort bo i ett gammalt dött träd.

Jag gillar bålgetingar skarpt. Bl a för att de äter vanliga getingar. naughty.gif
De är ju inte aggressiva heller, om man inte stör dem förstås. giggle.gif
*Stintan*
Jag gillar också bålgetingar så därför tog jag mig friheten att förstora en av dom lite.

[attachment=50537:b_lgeting.jpg]
Red Top
Tack Stintan!

Nu blev den häftigare. tummenupp.gif
vitavargen
Vackert med getingar.

Så fort jag ser de påminns jag en en halv mogen vattenmelon(för getingar gillar också vattenmelon). Inte de runda tunga som kommer från Spanien, utan de avlånga lätta röda söta som kommer från Turkiet. Jag längtar efter en sånt wub.gif
Orkidétjuven
Bålgetingens status enligt wikipedia.-
Trots att bålgetingen är hotad, främst på grund av bristen på lämpliga boträd, är den fortfarande ganska vanlig i södra Sverige.[2] År 2000 avskrevs den från rödlistan på hotade djur i Sverige. Trots förekomsten i Sverige har bålgetingen som art gått tillbaka i hela Nordeuropa, och den är akut hotad i Finland.[3] I Norge trodde man att den var utdöd, då den inte hade setts sedan 1911, men den observerades åter år 2007[4]. Man spekulerar i huruvida återetableringen kan bero på klimatförändringar.
Red Top
Och här har bålgetingarna en egen hemsida: smile.gif Vespa crabro
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 31-05-2010, 00:15) *
Och här har bålgetingarna en egen hemsida: smile.gif Vespa crabro

Jaja, nu skall varenda människa ha en hemsida och nu har även djuren hakat på. biggrin.gif Man skall väl inte klaga men det var en hel del språkliga felaktigheter på sidan, ungefär som om man översatt med hjälp av en ordbok. Bättre än Google-översättning dock.

Bålgetingen var ganska sällsynt för några decennier sen och fanns bara i de sydöstra delarna av landet men har sen spridit sig mot nordväst. Skall finnas här i Göteborg men jag har ännu inte fått något napp.
PeterDeleter
Red Top.... Ha-ha Ja, det var nog en syn när jag fick springa som en gasell. Dom "bumpade" in i mig från alla håll, lät dovt deras surrande (som ett herkulesplan inbillade jag mig). Fick nästan panik. Men blev bara stucken i skallen av en. Några verkade först försöka bygga bo i ett uterum på altan men jag föste vänlig men bestämt bort dom då. Lite orolig för platsen dom byggde på förra året. Är bra mycket försiktigare när jag rör mig i dom trakterna. Kanske skulle sätta upp en webcam i deras bo? biggrin.gif
Red Top
PeterDeleter,

Har för mig att jag såg ett TV-program om bålgetingholkar. Googlade, men hittade det inte. Däremot hittade jag en sida om hur man bygger en holk, som bålgetingar trivs i.

Egentligen är den ju avsedd för göktytan och om bålgetingarna inte lockas dit, så är ju göktytan en lite kul fågel att ha i holk. Du kan väl satsa på att bygga en sådan med webbkamera. yes.gif

Göktyta/bålgetingholk

Det var ju tur att inte fler stack dig. Då hade det kunnat göra riktigt ont. Deras gift innehåller ju 5% acetylcholine, som stimulerar smärtnerverna mer än ett stick från ett bi eller en vanlig geting. Tänk vilka kunskaper man kan googla sig fram till. giggle.gif
skogstroll
jag har också bålgetingar, de är rätt tunga och inte speciellt arga av sig vad jag märkt. De hörs ju rätt bra så man kan ju hoppa undan om man vill smile.gif Jag föredrar dem framför de vanliga ettriga rackarna... Dessutom äter de väl skadeinsekter så man kanske borde vara glad att ha dem egentligen... för två somrar sen tror jag hade jag dem i svärmar överallt vilket var lite jobbigt men de gjorde inget ont
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon