Jag ska strax så lite frön. Jag är nybörjare och har en liten fråga.
Vill minnas att min mamma när jag var liten sådde hon frön (av diverse sorter) i glasslådor med en genomskinlig hård plastskiva över.
Tänkte sätta fröna i creme fraiche burkar med tillhörande genomskinligt lock. Min fråga är då, ska locket vara helt förslutet så burken blir lufttät eller ska jag göra små hål i locket så fröna får luft?
kerstin z5-6
30-05-2010, 18:20
Gör hål , eller andvänd plastfilm med hål i lufta varje dag och skaka av kondensen.Vad ska du Så? undrar nyfiken :)snart är ju frostrisken över och då kan du ställa dina sådder utomhus i halvskugga
Lycka till!
Då ska jag ta och göra ett par hål i locken.
Jag har inhandlat lite ökenros frön. Att placera dom ute är inte möjligt då jag bor i lägenhet med en liten ussel fransk balkong.
kerstin z5-6
30-05-2010, 18:47
spännande du får tala om hur det går:)
Idag har fröna kommit på posten och så fort dom har sugit i sig lite vatten åker dom ner i "krukorna". Ska bli spännande och se om det kommer något.
Planterad granatäpplekärnor för ett tag sen där iag nästan hälften kom upp med gröna skott. Tyvärr glömde jag dom när jag åkte hemhem en vecka och det fanns inget kvar av dem när jag kom tillbaka.
Ska vakta dessa noga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.