CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2010, 22:17)

Man brukar rekommendera 1st vinranka till 15kvm, man kan ha 1st vinranka i ett mindre växthus men man får vara beredd på att sommarpincera lite mera. Så i ditt växthus är 1st vinranka max vad man får plats med. Jag har min Himrod (hyfsat starkväxande men inte så som staketvindruvor som man inte bör ha i växthus) placerad i kortändan och sedan har jag en huvudranka i taket som jag bundit fast vid en lina, jag klipper in på vintern så det bara är denna ranka i taket jag klipper in alla sidoskott så bara 1-2st vilande knoppar finns kvar.
Trots att man klipper in hårt på vintern blir det en stor växt som tar sig ut genom fönster och dyl.

Åsa. mälardalen .... det var verkligen lummigt så det räcker! Jag har satt en vinranka i år och sedan försökt ha fler klängande växter, för vi tyckte att det vore bra om man fick något att klättra och ge skugga och lummighet, men jag kommer inte visa dina bilder till min man, för då åker vindruvan ut, och det vill jag inte.
Jag får väl ta och se vad den får för sig och bestämma sedan på efterhand och klippa ordentligt så nog slipper han "lianen", som han sade när vi titade in hos en bekant som hadde nåt liknande som ditt. Bra att veta, inte alltid fattar vad de menar att växten är snabbväxande .... hujanamej ....fr. fuchian