alvastina
hej vårt spaljerade persikoträd (frost) har tagit stryk av den hårda vinterkylan. En del grenar är helt döda, inte ett blad, Vi la över fiberduk för att rädda blomningen så att frosten inte tog blommorna. Men nu ser jag att en del grenar är helt döda inte en tillstymelse till blad eller liv. Bladen som kommit är lite här och där och inte alls så frodigt som det brukar. Är det vinterkylan som? tagit knäcken på trädet och hur gör vi nu med de döda grenarna. är det bara att klippa bort. Någon som vet
Huggorm
Det som är dött är bara att klippa bort, men se till att klippa med marginal så du inte skadar det levande. Sedan är det ganska mycket som inte är så frodigt som det brukar vara på grund av den kalla våren. Det har helt enkelt inte hunnit så långt som det brukar vid den här tiden. Tror att det här kommer bli ett tungt år för alla zonknäckare, många träd kan få svårt att hinna invintra i höst eftersom dom nu blir försenade i starten
Cilla
Jag tror de flesta har skador på sina lite mer känsliga vedartade växter efter vintern. Många träd och buskar tvekar med bladutspring.

Själv kör jag med försiktighetsprincipen på det mesta (med rosor som undantag). Mina vinterskadade lönnar, persikoträd m fl får komma med det som kommer i sakta takt, och under JAS kommer jag att ta bort dött. Ett och annat extra inköp komemr det att bli för min egen trädgård i år också.
lenaandersson
Min Persika Frost visar inget liv alls änn så länge så vi får hålla tummarna.

mitt är nog fem år i alla fall.

Lika mitt blåregn .
bor i zon 3 ca utan för Uppsala
Elihe
Även min perika Frost har bara enstaka blad, resten ser dött ut. Men jag gör som Cilla, väntar ett tag o klipper i JAS.
MVH
wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon