Full version: Rotsnurr
Gossen Ruda
En liten bildberättelse. I fredags köpte jag en växt på Trädgårdsforum i Landvetter. Redan där visste jag vad som väntade när jag skulle ta av krukan för så här såg det ut i botten.

Efter att krukan avlägsnats såg det ut så här.

Nåja, efter att ha angripit rotklumpen med handskar och kniv såg det lite bättre ut.

Då var det dags för plantering och här står nu klätterhortensian framför berget den förväntas klättra på.

Vad jag kunde förstå hade den stått i sin kruka i ett år ungefär så det är bra rotväxt. Med tanke på hur stor en hortensia kan bli krävs det ett ordentligt rotsystem. Egentligen är det lite synd att täcka det fina berget med en växt men förhoppningsvis går det ändå att se den fina ådringen, utmejslats av vågor nån gång efter istiden. Marken där jag står har varit sjöbotten men under vilken tid vet jag inte. Att berget ser så fint ut beror på att jag tvättat det med högtryckstvätten. biggrin.gif

Till sist en skrytbild på trädgården i kvällsljus.

mamamaggan
Snyggt ! 000.gif

Hoppas klätterhortensian kommer att trivar där.
Gossen Ruda
Tackar. Jo, jag håller tummarna.
ABCiV
Har de inte tid att plantera om växterna på ett helt år? Trodde mer om den plantskolan faktiskt...
Alba
Mysig bild av trädgården i kvällsljus.

Red Top
Du har verkligen en underbar trädgård. Den är som en del av naturen själv. wub.gif

Lite synd på den vackra stenen, men hortensian kanske inte kommer att täcka hela. shy.gif
Gunilla T
Väldans vacker sten! ...klätterhortensian kan stå och stampa de första åren, det händer inte särskilt mycket men när den väl sätter fart går det fort att täcka en sten. Såhär ser den ut hos mig efter ca 7 år.

[attachment=50576:DSCN14950001.JPG]

Orkidétjuven
Intressant staket. Inhägnad eller försöker du hålla rådjuren mfl ute?
Överbölingen
Förvisso ett praktfullt rotsnurr.
Och sköna bilder.
Det jag vill påtala är att i praktiskt taget alla trädgårdsprogram på mediekommunikationsmöbeln så slänger man ner plantorna i underbart förgrävda bäddar. Detta oavsett hur mycket rotsnurr det än är.
Skall det vara på detta viset?
renate
Vilken mysig trädgård du har,lite syn om den vacka stenen men du kan klipper hortensian om den blir för sot och yvigt.Får jag krukor med rotsnorr bearbeta klumpen med en kniv och trassla ur rötterna och klipper av en del.
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 03-06-2010, 22:23) *
Intressant staket. Inhägnad eller försöker du hålla rådjuren mfl ute?

Ej tillträde för älg, rådjur, grävling, hare och katt. biggrin.gif Den senare kommer in men drar sig pga staketet.
Christina i Taxinge~
Jättefin trädgård har du!
Håll koll på klätterhortensian när den sätter igång att växa.....den kan bli trädgårdens triffid! fear.gif
Men den är snygg...... yes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-06-2010, 17:39) *
Jättefin trädgård har du!
Håll koll på klätterhortensian när den sätter igång att växa.....den kan bli trädgårdens triffid! fear.gif
Men den är snygg...... yes.gif

Bara den inte gör uppror. laugh.gif Jag får gå en omväg då. Trädgårdsforum där jag köpte den har en klättris som säkert är 10 meter bred.
Orkidétjuven
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2010, 15:58) *
Ej tillträde för älg, rådjur, grävling, hare och katt. biggrin.gif Den senare kommer in men drar sig pga staketet.

Snyggt jobbat. Det ser välarbetat och säkert ut. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon