pixiepixie
30-05-2010, 21:31
Jag har en nyplanterad Le Coultre i kruka på balkongen. Den har växt riktigt bra hittills och ser ut att trivas men nu när knopparna kommit överst på rankorna har den stannat i växten på höjden och det är egentligen bara de redan existerande bladen och knopparna som växer till sig och blir större. Ser inte att den skickar ut nya slingrande rankor uppåt utan den har liksom nöjt sig. Den är endast en knapp meter hög. Jag hade hoppats på 2 meter... Det kanske var lite optimistiskt?
Blommar den en gång först och sen fortsätter klättra? Eller har den stannat i växten för att rötterna nått max utrymme i krukan tror ni (kruka diam 30 cm, höjd ca 40 cm)?
Alla tips, råd, bilder och personliga erfarenheter om denna klematis är mycket uppskattade. Jag är en nybörjare på klematis, detta är min första och enda och jag stampar otåligt i väntan på att knopparna ska blomma. Jag tror det kommer att bli magnifikt med dess stora enkla vita blommor. Men som sagt jag hade gärna sett lite höjd på denna fröken...
pixiepixie
05-06-2010, 11:31
Jag har lånat en bild från nätet för att bättre illustrera vad jag menar. På bilden ser man att rankan fortsätter uppåt efter första blomman och bildar fler blommor på en och samma stjälk.
Min fråga är gör jag något fel, trivs den inte ELLER är det Coultre sorten som inte fortsätter växa efter den knoppat sig? Producerar den normalt bara en blomma/stjälk?
Finn Klematis
08-06-2010, 10:20
CITAT (pixiepixie @ 30-05-2010, 22:31)

Jag har en nyplanterad Le Coultre i kruka på balkongen. Den har växt riktigt bra hittills och ser ut att trivas men nu när knopparna kommit överst på rankorna har den stannat i växten på höjden och det är egentligen bara de redan existerande bladen och knopparna som växer till sig och blir större. Ser inte att den skickar ut nya slingrande rankor uppåt utan den har liksom nöjt sig. Den är endast en knapp meter hög. Jag hade hoppats på 2 meter... Det kanske var lite optimistiskt?
Blommar den en gång först och sen fortsätter klättra? Eller har den stannat i växten för att rötterna nått max utrymme i krukan tror ni (kruka diam 30 cm, höjd ca 40 cm)?
Alla tips, råd, bilder och personliga erfarenheter om denna klematis är mycket uppskattade. Jag är en nybörjare på klematis, detta är min första och enda och jag stampar otåligt i väntan på att knopparna ska blomma. Jag tror det kommer att bli magnifikt med dess stora enkla vita blommor. Men som sagt jag hade gärna sett lite höjd på denna fröken...
Finn Klematis
08-06-2010, 10:32
Hej!
Se på min hemsida, finn.eldh.net Krukan är förliten, nysatta klematis skall
klippas ner till ca.40 cm. över jorden vid plantering sedan klipper man ner dom
till ca.50 cm. när dom blir 1 m. höga. Man låter dom inte blomma första året
Din klematis är en patens-lanugiosa hybrid klippgrupp 2. Blommar rikligast på
årsved, ganska dålig härdighet fryser ofta ner under vintern.
Finn
pixiepixie
08-06-2010, 23:11
Stort tack för ditt svar! Imponerande samling information och bilder på din hemsida. Dit kommer jag nog att återvända för inspiration och råd. Jag är dock mer än nöjd med att jag låtit min klematis gå i blom i år. Har alldeles för lite utrymme och för få växter på min balkong för att avstå från blommor på någon växt, men skall tänka på dina ord nästa gång jag sätter en klematis i framtiden när jag förhoppningsvis har en trädgård.
Nu ser jag mest fram emot att se 10 vackra vita knoppar slå ut och glädja mig i sommar. Även om jag måste medge att den ser rätt kort ut på den nu något överdimensionerade spaljén...
Finn Klematis
09-06-2010, 05:40
Hej!
Detta är ett sätt att odla klematis. Sätt den i en halvstorkruka.
Ge den rikligt med jödning och låt den blomma. Sätt en ny nästa
år. Kostnaden blir inte större än om man planterar ettåriga blommor.
Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.