Pony
Jag köpte min första bostadsrätt för någon månad sen, en mysig etta med en uteplats.

Från början låg det stora sten (betong?) plattor på ungefär halva uteplatsen. Dessa låg väldigt ojämnt, och det växte upp både det ena och det andra mellan dem.
Jag bestämde mig för att ta bort alla plattorna och lägga om dom, något som jag BITTERT ångrar nu!
HELA marken under består av lera, 5-10 centimeters stenar och ett enda stort rotsystem från de extremt överväxta och misskötta buskarna som skärmar av uteplatsen.
Med andra ord inte särskilt lätt att gräva.

Jag känner att jag aldrig kommer att bli klar med det här projektet i sommar, dessutom kan jag inte ens bestämma mig för om jag ska ha plattorna, eller bygga ett litet trädäck eller rent av lägga grus.
Kan jag typ, jämna och platta till marken så gott jag kan, lägga lite sand och sen bara lägga tillbaka plattorna, så att det får vara så den här sommaren? Eller lär det se ännu förjävligare ut än innan då?
Tänkte i så fall ta itu med det där nästa sommar istället, då jag kanske har hunnit bestämma mig för vad jag ska ha därute.. så det skulle ju bara bli en tillfällig lösning att lägga tillbaka plattorna.
Vad tror ni?

Jag vill ju börja plantera och göra fint, men det går inte förrän jag har löst det här med plattorna...
ingrids
Den provisoriska plattläggningen du funderat ut kan mycket väl hålla sig helt ok till i höst, det är vinter och tjäle som ställer till. Så visst kan du göra så som du beskriver medan du funderar på en mer permanent lösning.
Pony
CITAT (ingrids @ 31-05-2010, 10:43) *
Den provisoriska plattläggningen du funderat ut kan mycket väl hålla sig helt ok till i höst, det är vinter och tjäle som ställer till. Så visst kan du göra så som du beskriver medan du funderar på en mer permanent lösning.

Åh, du tror det?
Vore ju verkligen guldvärt att slippa allt detta jobb denna sommaren, när man precis har flyttat och har andra projekt på gång samtidigt. Förstår inte riktigt varför jag hade så bråttom med att ta bort pattorna från första början ens, jag var väl lite för ivrig wink.gif
Peztis
Om du ändå jämnar ut och lägger sand så har du ju nästan gjort hela jobbet...

Här är mitt förslag:
Jämna ut så mycket som du bara kan.
Lägg ut markduk (så att rötter och växer inte kommer underifrån)
Lägg ut sand
Lägg ut plattor
Borsta ned stenmjöl i fogarna (förhindrar ogräs i fogarna)

Då har du i stort sett gjort vad man brukar göra vid plattläggning och det kommer hålla flera år (beroende på vinter och tjällossning). Vad du då inte har gjort är att gräva ut och på markduken först lägga grus (samkross el makadam).
Men jag tror att för en liten yta och utan stor belastning (för du ska väl inte ha någon bil där?) så kommer det funka utmärkt!

Den dag du bestämmer dig för att göra om allt, försök att få tag i en minigrävare som kan gräva bort lagret med rötter. Jag gav upp när jag skulle gräva i gräsmattan till växthuset. Gräsmattan som sådana var inte svårt men lagret under... När jag hållit på 30 min och grävt ca 30 cm, då gav jag upp eftersom det var 37 kvm som skulle grävas ur.
Gossen Ruda
Borde det inte gå att hacka sönder rötterna med en jordfräs eller motorhacka?
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2010, 15:45) *
Borde det inte gå att hacka sönder rötterna med en jordfräs eller motorhacka?

man man ger sig på ytan med jordfräs förstör man packningen och får ge sig på den med en vibratorplatta som inte är så lätt att få hemtransporterad och kanske inte heller lätt att få på plats.
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 01-06-2010, 21:59) *
man man ger sig på ytan med jordfräs förstör man packningen och får ge sig på den med en vibratorplatta som inte är så lätt att få hemtransporterad och kanske inte heller lätt att få på plats.

Den hyr man tillsammans med fräsen eller hackan.
Epikuros
Grus, sand, plattor. I den ordningen går det. Räkna på minst 30cm djup för endast grus, och kanske 10cm för sand. Då kanske det funkar ett par år. Men inte länge.
Peztis
CITAT (Epikuros @ 02-06-2010, 15:07) *
Grus, sand, plattor. I den ordningen går det. Räkna på minst 30cm djup för endast grus, och kanske 10cm för sand. Då kanske det funkar ett par år. Men inte länge.

Med den ordningen borde det hålla bra länge (fler än ett par år), i alla fall om man under gruset lägger en markduk så att inte gruset trycks ned i jorden. Det är ju så man "ska" göra.

Ibland kan dock tjälen bråka med en och då får man lyfta upp den eller de plattor som krånglar och jämna ut snaden och lägga tillbaka.

Plattorna på vår gång är nog med grus och sedan sand, tror inte att det är markduk under, och de ligger helt ok fortfarande. Vi har bott i vårt hus i 11 år och de har nog lagts flera år innan dess.
Källtorpet L&T
jag återuppväcker tråden lite..

som synes så rekommenderar de flesta att man ska ha sand under plattorna, det vill jag påstå är nästan rätt..
lägg istället ut stenmjöl, dels så packar det sig bättre, alltså håller det bättre..
men, den största fördelen med stenmjöl är att man slipper få problem med att myror bosätter sig under plattorna, dom gillar inte att gräva i stenmjöl..

jag har sett åtskilliga plattsättningar som har sand som underlag, när man rivit upp dom så har man gjort tusentalet myror hemlösa..
Peztis
Jag har en stor hög med stenmjöl från förra året när vi borrade ny brunn, den sparar jag till att ha under plattorna i växthuset när det är dags för dem.

Men jag har tagit lite och lagt under poolen och det KRYLLADE av myror i högen! Så Källtorpet, det verkar inte stämma även om jag också har hört det.
Eller så har ingen berättat det för myrorna hos mig, att där ska de inte trivas. giggle.gif
Gossen Ruda
Jag har också haft myror under stenplattor lagda i fin sand, visserligen sjösand men det skulla ha samma verkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon