Full version: Hjälp!
rockster_junior
Vi har fått ett snabbt växande ogräs som också sprider sig med rekordfart precis intill vår tomtgräns.
Är nu orolig att det skall sprida sig in på tomten och att vi då aldrig blir av med det.
Har googlat massor, men inget resultat.
Vad kan det vara för något och hur blir man av med det ????

Se bifogade bilder för identifiering.

SNÄLLA, HJÄLP!
Gossen Ruda
Googla på kirskål så hittar du hur mycket som helst. Välkommen i gänget. biggrin.gif
rockster_junior
Skit också....

Har nu läst flera forum om kirskål och blir inte direkt glad.

Känns som grannarna kommer vilja mörda oss och klandra oss för att det börjat växa bakom just vår tomt, då det också kommer sprida sig till dem i rasande fart.

Har under de två åren vi bott här rensat i rabatterna och dumpat visst avfall där tidigare ägaren gjorde det
(utanför tomtgränsen)
eftersom han sa att det var ok, men nu blir jag jätte orolig........

Bara massa bekymmer.
Gossen Ruda
Jag hade gjort en massiv bekämpning med Roundup snarast möjligt INNAN den tagit sig in i trädgården. Det blir bara värre ju mer du tvekar.
rockster_junior
Tack för dina svar och att du kunde tala om för mig vad det var för någonting, det hjälper jättemkt.

Tyvärr tror jag det är för sent......

Har sett att det spridit sig från trolig ursprungsplats över stora delar av ett område utanför vår tomts bakre gräns och in i grannens häck redan. Där ute är det ojämt buskigt, snårigt och flera olika sorters träd. Inte precis optimalt om man skall försöka sig på en bekämpning.
SUCK.....

Hoppas det hjälper att hålla den nere genom att bara klippa den eller dra av det som syns.
Vissa säger att den inte tål det, utan tynar bort till slut. Om man lyckas få av ALLT alltså.

Jag får nog ta ett snack med grannen också.

Önska mig lycka till.

-cry-.gif
rockster_junior
biggrin.gif
Nu har jag varit och snackat med grannen också.
Tydligen har vi varit för upptagna med 2 års renovering innomhus och därför inte märkt att det funnits runt omkring oss tidigare, dock inte så här mkt. Grannen sa att det verkligen har brett ut sig i år, men att det funnits här länge.

Tack återigen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon