...dom verkar inte vilja äta på pionen så är egentligen inte så orolig över just den, men däemot så har jag haft något slags ogräs som växt upp mitt i pionen och den har dom käkat upp ordentligt, endast lämnat kvar skelettet av växten. Det kryllar av dom, mindre larver som är svarta med massa "piggar" på ryggen och så finns det ägg klungor men 1000-tals ägg kvar. Någon som vet vad det kan vara? ...och om det är ngt att oroa sig över?
MVH//Sophia
ingrids
31-05-2010, 09:37
Jag skulle misstänka någon sorts spinnmals larver. De enda jag känner igen är dock häggspinnmal och det tror jag inte det är så arten går jag bet på. Vet inte hur andra arter funkar men häggspinnmalen går ju i vågor, olika mycket olika år, och har mig veterligen inte ihjäl växter.
Eva i Stuvsta
04-06-2010, 14:07
Kan det ha varit nässlor som växte vid pionen? Så där ser våra nässlor ut när nässelfjärilslarverna kalasar på dem. Larverna är också rätt lika.
Sofflan
07-06-2010, 14:55
CITAT (Eva i Stuvsta @ 04-06-2010, 15:07)
Kan det ha varit nässlor som växte vid pionen? Så där ser våra nässlor ut när nässelfjärilslarverna kalasar på dem. Larverna är också rätt lika.
Det kan det mycket väl ha varit! Nu är dom flesta iaf borta och mina rabatt blommor lever ännu!
Tack!
amaira
08-06-2010, 07:12
Grattis till hjälp med ogräsrensningen! Och som extra bonus: flygande fjärilar i trädgården.
Nog ser det ut som fjärilslarver, men jag törs varken säga att det är, eller vlken det skulle vara. Hur som helst, tacka och ta emot hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.