bibbif
Hej!

Ska köpa ett litet växthus och vill ha tips på fabrikat och modeller

* ca 4-5 kvm
* Isolerplast, så tjock som möjligt (har förstått att det blir bättre klimat då i ett litet växthus?)
* Öppningsbara vädringsfönster

Har tänkte mura upp så det kommer upp lite i höjd.

Tycker att många små ser så "skraltiga" och och billiga ut. Vill gärna ha tips på lite mer gediget.
Tycker Hasselforsgarden trädgårdslider Spira är riktigt fint http://www.hasselforsgarden.se/konsument/p...ardslider-spira
MEN, är lite väl liten växthusdel och jag vill ju ha i isolerplast.

blomkronan
Hasselforsgarden... lite väl dyrt! tycker jag, för ett så litet växthus.

Jag har växthus från WillabGarden Juliana Mitt är på 6,4 km. Det jag gilla med detta hus är att passformen var perfekt, hur lätt som helst att montera och man kunde välja till 6 mm kanalplast, som jag gjorde. Det växthuset jag jag varmt rekommendera.
bibbif
mm, jag har kikat på det fast det som är 5kvm. Tycker dock tyvärr att det ser lite klent ut. Har kikat på Euro-Serre som jag tycker är lite snyggare.
http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...2314&page=1

Är på dck på 5,6 kvm o jag vill egentligen ha ett lite mindre...
Anja Danmark
Euro-Serres drivhuse er også rigtig fine - har selv et Tropic Plus.

Hvordan kan det være, at du vil have et så lille drivhus? Det kan nemlig meget hurtigt blive for småt, når man først får lyst til at dyrke en masse ting derinde....
vips
Är man inte extremt priskänslig skulle jag nog satsa på ett litet från Willab (Euro-Serre) eller Classicum, det är rejäla konstruktioner med högt i tak. Dessutom finns det massor med tillbehör och reservdelar, nog så viktigt i långa loppet.

Juliana är väl snäppet billigare, lägre i tak och lite klenare, har själv ett rätt gammalt Juliana Compact. Aluprofilerna är iofs klenare, men det finns ett bra utbud av delar, köpte exempelvis till ett takfönster förra sommaren.

/magnus
bibbif
[quote

Hvordan kan det være, at du vil have et så lille drivhus? Det kan nemlig meget hurtigt blive for småt, når man først får lyst til at dyrke en masse ting derinde....
[/quote]

har redan en friggebod på 11kvm så det är bara 4 kvm "kvar" att utnyttja. Får inte bygglov för något större heller. Därför som jag vill ha ett litet.
fuchsian
CITAT (bibbif @ 01-06-2010, 13:46) *
[quote

har redan en friggebod på 11kvm så det är bara 4 kvm "kvar" att utnyttja. Får inte bygglov för något större heller. Därför som jag vill ha ett litet.

Hej bibbif, ..... Det beror på vad du vill med ditt växthus. Det som jag har hört av andra att varför inte köpte lite större.... Jag har Willab-Gardens Euro serra 4 på ca 11 kvaratmeter och den är vinröd som passade till vårt hus. Min make var orolig att hur han skulle få ihop den, men det tog knappt 2 dagar när den var uppe. Vi lade den på cementplattor inkl. underarbetet. Sedan lade vi pergo-plattor över och vi har fått in ett helt möblemang med fotballar, klaffbord och Ikeas skohyllor duger gott att lägga växter på. Vi har skaffat en vindruva, en labruska som tål kallt i en stor kruka, samt mini-kiwi, som klätrar som bara den. Sedan brukar jag ha i krukan en mindre sorts klematis för ögonfröjd. Vi köpte endast en smal hylla för kaktussar och annat smått. Den storleken som vi har, ingick fönsteröppnare, men vi tyckte att de var lite klena, så vi bytte till kraftigare sort. Vi kommer att ha det som en kombination av växthus/innealtan. Den sattes upp 3 somrar sedan, men inte förran nu börjar det klarna vad vi vill ha där och inte, man växer in den ..... smiley_small_hug.gif fuchian
bibbif
CITAT (fuchian @ 01-06-2010, 14:19) *
Hej bibbif, ..... Det beror på vad du vill med ditt växthus.

Som jag skrev ovan så får FÅR vi inte ha större än 4 kvm. Har redan en frigge på 11kvm så då blir det bara 4 kvm kvar. Men som om det råkar bli 5 kvm tror jag inte kommunen är så petiga med.

Vi behöver inte få plats med någon sittplats eller så. Har redan ett vinterisolerat uterum för det ändamålet. Där jag har mina förkultiveringar och tomatplantor i år. Men det blir lite väl fuktigt där inne och jag vill inte behöva hålla på att slabba med så mycket jord o vatten där eftersom det är vår matsal. Dock bor det ett citronträd, mango och avokoadoträd där inne.

Växthuset kommer alltså bara vara till lite förkultivering av sommarblommor och så till tomatplantor. Så det behöver inte vara så stort. Men är just att jag vill ha ett som är BÅDE LITET OCH GEDIGET!

Lutar åt ett Euro-serre från Willab Garden eller ett från Classicum. Dessa är egentligen lite för stora 5,6 resp. 6,1kvm så har jag otur så kommer kommunen och ber oss riva det. Men förhoppningsvis att dom inte bråkar om 2 kvm för mycket. Men om någon vet något som är ytterligare lite mindre så tar jag tacksamt emot tips!
sannajansson
Kan rekomendera modell Venus på www.glashusen.se http://www.glashusen.se/index.php?doc=prod...amp;category=10
Från 3.8 m2 upp till 7.5 m2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon