Platinum
I år har ha-begäret varit framme och jag har köpt på mig ätbara plantor som jag inte riktigt vet var/hur jag skall placera, på något vis tycker jag inte de passar varken i det lilla örtlandet, i växthuset eller i kökslandet med ettåringar.

Första funderingen gäller libbsticka och pepparrot som jag förstått förökar sig ganska givmilt och får ett stort bladverk. Kan man möjligen plantera ner plantorna i varsin 10-litershink som man sänker ner i backen för att begränsa spridning eller hämmar man tillväxten på det viset?

Fråga nummer två gäller rödbladig trädgårdsmålla. Denna har jag förstått skall vara ettårig men att den frösår sig själv om man låter den gå i blom. Fungerar den som aklejor och gullvivor att den kan sprida sig över långa avstånd eller dalar fröerna dalar ner runt plantornas fötter?

katah
Libstickan kan du behandla hur du vill !

jag frösådde den 2009 och hade säkert 10 plantor, dom finns nu lite varstans.

Några hade jag i 1 liters krukor , som jag krävde ner i marken över vintern.
Dom har 4-5 stjälkar som är 40 cm höga

Några fick plats i blomrabatten , med inte så lucker jord, och resultatet är något större plantor är dom på krukor.

Ett par fick plats på halvskuggan i trädgårdslandet och dom är enorma!
Det kommer säkert 30 skottar och busken är redan en bra bit över 1 m lång.

Jag funderar varför jag har dom egetligen ?
jag kokar ju min egen buljong.
Platinum
CITAT (katah @ 31-05-2010, 11:06) *
Libstickan kan du behandla hur du vill !

jag frösådde den 2009 och hade säkert 10 plantor, dom finns nu lite varstans.

Några hade jag i 1 liters krukor , som jag krävde ner i marken över vintern.
Dom har 4-5 stjälkar som är 40 cm höga

Några fick plats i blomrabatten , med inte så lucker jord, och resultatet är något större plantor är dom på krukor.

Ett par fick plats på halvskuggan i trädgårdslandet och dom är enorma!
Det kommer säkert 30 skottar och busken är redan en bra bit över 1 m lång.

Jag funderar varför jag har dom egetligen ?
jag kokar ju min egen buljong.

Aha, då får det bli nersänkt tio-liters till libbstickan då eftersom den verkar tåla en del. Själv tänkte jag använda den som smaksättare i soppor främst.
Gunilla T
Rödbladig trädgårdsmålla brukar dyka upp runt plantan från förra året - min erfarenhet iaf.
Platinum
CITAT (Gunilla T @ 31-05-2010, 11:27) *
Rödbladig trädgårdsmålla brukar dyka upp runt plantan från förra året - min erfarenhet iaf.

Tackar, underlättar planeringen av växtplats en hel del om man vet hur den frösprider sig.
Eva 33c
Libbsticka har jag haft många år och tycker inte att de behöver begränsas med hink, den får inga utlöpare vad jag har märkt i allfall. Hos mig blir de en kraftigare "tuva" för varje år och blir med tiden både höga och rejäla. Men spridit sig har de inte gjort, möjligen nån frösådd då, men det hjälper ju ingen hink mot. Men kanske beter den sig annorlunda i andra delar av landet.
Trädgårdsmållan är trevlig och småplantorna är lätta att känna igen då de är röda på en gång så man kan flytta dem dit man villl ha dem. Ganska nära moderplantan kommer dem tycker jag med.
Pepparroten ska man i allafall fundera över var man vill ha den, den är svår att "bli av med".
En liten artikel om pepparrotsodling på odla
Platinum
Tack för hjälpen.

Rödmållan fick sig en plats i stenpartiet där det fortfarande finns några luckor att fylla och de andra två fick sig en helt egen växtplats
och så här blev mitt arrangemang.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon