AnnaBM
Hej!

Vi har fått satt en bokhäck i höstas och den börjar nu bli grön och fin!
Jag har läst någonstans att bokhäck inte behöver stagas upp med bambupinnar eller annat buskstöd, för att den växer rakt ändå. Stämmer det?

Vi funderar på att sätta ett staket, med glest nät, för att hålla barnen på rätt sida häcken... Kan man använda det för att ge lite stöd till häcken, ex. binda upp plantor som ser lite sneda ut?

Tacksam för tips!!
Solstorm
Jag fick sätta i grova käppar när den vuxit ett tag för att stadga upp de plantor som växte lite snett.
Aqvakul
Man brukar staga upp bokplantorna de första åren.
AnnaBM

ok.
Tror ni det funkar att binda upp det mot stålnätet i staketet?
Aqvakul
CITAT (AnnaBM @ 31-05-2010, 14:51) *
ok.
Tror ni det funkar att binda upp det mot stålnätet i staketet?

Det problem jag kan se är att nätet kan skava mot toppskottet. Men kan man lösa det så...
ingrids
Det finns ju den här ståltråden som är klädd med tjock mjuk typ skumgummi - det borde funka att använda den att fästa mot nätet med distans och stadga. Har du tänkt dig att häcken ska tillåtas att liksom inkorporera staketet eller vill du ha dem åtskilda? I det senare fallet kan avståndet bli för långt och du kan behöva pinnar ändå.
AnnaBM
Vi hade tänkt ha staketet så nära att buskarna växer in i stängslet, dvs. det får gärna stå kvar sen när häcken vuxit upp.
ingrids
Då ska det inte vara några problem att fästa bokplantorna vid staketet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon