Full version: Allium
Jane Svanå
Planterade Alliumlökar för första gången i höstas, som växer fint till min stora glädje. Ett problem dock, bladen är alldeles gula i toppen. sos.gif För lite vatten tänkte jag, men jorden är fuktig och fin. Snälla kan någon hjälpa mig? Vad är felet? Kan jag klippa bort det gula, vissnade?
Tacksam för svar thanks.gif
flouee
Jag har för mig att de kan bli gula av kalkhaltig jord, kan det stämma?
Gunilla T
Vet inte vilken sorts allium du har men många alliumsorter beter sig så - bladen vissnar ner när de börjar blomma. Växten ser skräpig ut...

Nej, klipp inte.
kerstin z5-6
plantera sällskap" i stället som döljer de gula bladen -bollarna" syns ju ändåsmile.gif
Jane Svanå
Tack för hjälpen. Lite besviken på allium är jag, visste inte att de får gula blad. Men den som lever lär sig. Bollarna kommer iallafall bli fantastiska blomma.gif
Primavera in anticipo
Hej, det där är helt normalt - allium blir så! Klipp inte av utan försök hellre vika in de gula topparna under övriga blad så mycket det går, det tål dem. Oftast är det ju inte hela bladen som gulnar utan just från topparna och en bit neråt. Men annars är det ju en rätt häftig växt eller hur? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon