Full version: min nya tomatplanta
fuchsian
Hej alla tomatodlare,

Jag är nybörjare och har lite att fråga om. Fick en planta som jag har mu planterat om och ställt en käpp för att den skulle vist växa på höjden. Jag kommer att ha den i ett växthus i sin balja. hur högt låter man dom att växa? Det finns ju en naturlig stopp, taket, men jag undrar om jag ska låta den växa så lång. Jag har inte namnet på sorten, men den skulle vara en "vanlig" sort som ska tjuvas. Vilket är skillnaden med tomatknopp och det som ska knipsas bort? flirting.gif Kan någon ge mig lite råd, vore snällt? fr. Fuchian
Malin_MeL
tjyvarna känner du lätt igen, det är blad som kommer ur vecken, blommorna är en pinne med en klase blommor på. är du det osäker så vänta några dagar så ser du.

höjden väljer man själv, men inne i växthus är det nog inte så många som toppar plantorna. står de ute så kan man toppa för att plantan ska lägga kraft på att mogna de frukter som sitter där istället för att sätta nya. det kommer nya tomater längs upp på plantan allt eftersom den växer
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater som tjuvas kan bli ganska många meter, man brukar oftast inte toppa plantan förren framåt sensommaren, tomatplantor som tjuvas blir bara en enda lång vek lian. Jag har ett snöre fäst i taket som jag lindar runt stammen de brukar ofta bara kasa ner ifall man har pinnar tycker jag, frukterna väger en hel del och detta är tomatsorter som normalt sett ringlar på marken så de har en ganska vek stam. Jag bara lossar på snöret i taket då plantorna nått dit och släpper ner snöret så det blir plats mellan tak och planta för att växa mera, tillslut ringlar tomatplantorna på marken.
fuchsian
CITAT (Malin_MeL @ 31-05-2010, 15:07) *
tjyvarna känner du lätt igen, det är blad som kommer ur vecken, blommorna är en pinne med en klase blommor på. är du det osäker så vänta några dagar så ser du.