Full version: min nya tomatplanta
fuchsian
Hej alla tomatodlare,

Jag är nybörjare och har lite att fråga om. Fick en planta som jag har mu planterat om och ställt en käpp för att den skulle vist växa på höjden. Jag kommer att ha den i ett växthus i sin balja. hur högt låter man dom att växa? Det finns ju en naturlig stopp, taket, men jag undrar om jag ska låta den växa så lång. Jag har inte namnet på sorten, men den skulle vara en "vanlig" sort som ska tjuvas. Vilket är skillnaden med tomatknopp och det som ska knipsas bort? flirting.gif Kan någon ge mig lite råd, vore snällt? fr. Fuchian
Malin_MeL
tjyvarna känner du lätt igen, det är blad som kommer ur vecken, blommorna är en pinne med en klase blommor på. är du det osäker så vänta några dagar så ser du.

höjden väljer man själv, men inne i växthus är det nog inte så många som toppar plantorna. står de ute så kan man toppa för att plantan ska lägga kraft på att mogna de frukter som sitter där istället för att sätta nya. det kommer nya tomater längs upp på plantan allt eftersom den växer
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater som tjuvas kan bli ganska många meter, man brukar oftast inte toppa plantan förren framåt sensommaren, tomatplantor som tjuvas blir bara en enda lång vek lian. Jag har ett snöre fäst i taket som jag lindar runt stammen de brukar ofta bara kasa ner ifall man har pinnar tycker jag, frukterna väger en hel del och detta är tomatsorter som normalt sett ringlar på marken så de har en ganska vek stam. Jag bara lossar på snöret i taket då plantorna nått dit och släpper ner snöret så det blir plats mellan tak och planta för att växa mera, tillslut ringlar tomatplantorna på marken.
fuchsian
CITAT (Malin_MeL @ 31-05-2010, 15:07) *
tjyvarna känner du lätt igen, det är blad som kommer ur vecken, blommorna är en pinne med en klase blommor på. är du det osäker så vänta några dagar så ser du.
höjden väljer man själv, men inne i växthus är det nog inte så många som toppar plantorna. står de ute så kan man toppa för att plantan ska lägga kraft på att mogna de frukter som sitter där istället för att sätta nya. det kommer nya tomater längs upp på plantan allt eftersom den växer

både till Malin och Åsa ...Det var ju bra, nu fattar jag kaloppen, men jag gör som du säger att vänta och se först om det är en blomma eller blad som kommer. Jag har den i en djup, stor "hink" med fat under, och den har nu växt så att det är 2 lövpar + toppbladen. Tänker sätta en sån grön lite ruggig pinne, den är nästan upp till taket, men jag måste nog fästa den upptill, även att den kommer inte stå på den högsta höjden i växthuset.
Det blev ju bra, nu vet jag mer, även om det finns böcker så ni som odlar, kan dessa små knep att dela mer er. thanks.gif Mången tack, återkommer om jag får mer frågor. Vårt växthus är lika stor som den tillåtna 15 kvm och vi har det som myspys med blommor och vindruva och sedan klängväxter. Maken tog ut möblerna dit i helgen och löste där korsord i regnet.... bravo.gif har inte än flyttat in mina blommor....Tack! fr. fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon