Eleena
Har grävt upp ett rotskott från jobbet av antingen kauk. vingnöt eller manch. valnöt. Tror jag i alla fall...

Jag har googlat sönder ögonen, men kan inte bli säker på vad det är.

Ingen på jobbet vet vad det är, den gamle pensionerade vaktmästaren från Joguslavien-land sa att i hans land kallades trädet för ättiksträd. Men han kan ha haft fel, för ättiksträd (på eng) visar sig vara rönnsumak.

Träden på jobbet (i Malmö) är alldeles för snabbväxande och stora för att kunna vara rönnsumak.

Samtidigt kan ingen minnas vare sig hängen eller nötter, men träden är nog bara runt tio år gamla.

Och bladen som kommer nu i "vippor" är röda.....

.......hjälp......

Och om någon vill ha skott kan detta ordnas!
träd2.jpg

konstigt träd

lenaandersson
Låter som rönnsumak, inte dom andra två har rödaktiga blad och inte växer dom så fort eller skjuter rot skott heller men det gör rönnsumak.
Eleena
Men rönnsumak har väl inte en tillväxt på uppåt en meter per år, inte heller halvmeter långa bladplymer...?!

All info jag hittat om både vingnöten och manch. valnöt menar att rotskott är vanligt förekommande.

Fast den påminner i utseende om en vansinnesväxande rönnsumak... :-)
Alexander-VG-zon3
rönnsumak är ett träd som växer väldigt snabbt.

rönnsumak
http://www.google.com/images?q=Rhus%20typh...l=sv&tab=wi

valnöt/vingnöt
http://www.google.com/images?q=Juglans&...l=sv&tab=wi

http://www.google.com/images?q=Juglans&...l=sv&tab=wi
Eleena
Det som talar emot rönnsumak är att träden inte har några blomställningar, samt att de är mycket strörre än någon rönnsumak jag någonsin sett.

Vidare har de ingen spektakular höstfärg vilket ju också är typiskt för rönnsumak...?

edit:
Dessutom har de en mycket spretiga kronor, inte lika centrerade som rönnsumak.
Alexander-VG-zon3
har du bild ?

rönnsumak är ju ganska ''hårig'' på blad och nya skott. skickar mycket rotskott. det är bara en av könen som får dessa ''röda kolvar''. alla får inte vackra höstfärger det beror lite på hur det lokala klimat/miljön är. barken är kanelbrun till chokladbrun.

men enklast är om du kan skaffa bild och ladda upp då så kan vi här enkelt se va det är för nåt (eller enkelt och enkelt, bland valnötssorterna och mellan valnöt och vingnöt är det lite svårare)

valnöt/vingnöt skickar inte rotskott vad jag vet. har med läder aktika blad. mindre hårig. får en mer limegrön/gul höstfärg. barken är mer åt det ljusare bruna/gråa hållet.
Janne56
Jag har just tagit en tur i trädgården och tittat till de aktuella förslagen. Manchurisk valnöt har helt grönt bladutspring, så även svart valnöt. Äkta valnöt har lite rödaktiga blad nu men de är helbräddade (bladen på bilderna är lite tandade). Alla valnötsträd har ganska kraftigt doftande blad. Det är bara att nosa på ett blad så känner man doften. Det är ju inte lätt att beskriva dofter men valnötsträdsbladen doftar ganska skarpt. Trädet på bilderna stämmer väldigt väl med min rönnsumak. Så du har med största sannolikhet en rönnsumak. De är ju dessutom hejare på rotskott. Jag har aldrig sett rotskott på valnötsträd. Någon kaukasisk vingnöt har jag inte men de har blad med många fler småblad.
Eleena
Träden på jobbet har mer ljus färg, strimmiga lodrätt, lätt fåriga i barken.

Mitt skott är ju typ gröna med prickar som rönn ungefär...

Här är rotskottsinfo om vingnöten:

http://www.eplanta.com/Pterocarya_fraxinif...ngnot.asp?pass=

Hittar inget om valnöten, men jag vill minnas att jag läste om det tidigare.... (eller så inbillar jag mig....)

edit:

Det är nog inte manchurisk valnöt då!!

Men kan det vara en vingnöt?

Bladen luktar väldigt skarpt, inte direkt ättika men rejält illa....
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det är väldigt likt gudaträd (Ailanthus) och enligt botanica luktar bladen illa ifall man skadar dem + det står att blad på unga exemplar kan bli uppåt 1m.

Gudaträd vet jag inte om det blommar i sverige men om de blommar så är de inte så väldigt iögonfallande. Släktet har skilda han och honplantor.
Huggorm
Skulle nog kunna vara en vingnöt, det är mest sannolikt av de alternativ som varit uppe
Åsa, mälardalen zon 2
Och ju mer jag tittar på bilden och läser beskrivningen (illaluktande blad etc. ) desto mer säker blir jag på mitt tidigare svar i denna tråd, Gudaträd (Ailanthus)
Huggorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-05-2010, 20:44) *
Och ju mer jag tittar på bilden och läser beskrivningen (illaluktande blad etc. ) desto mer säker blir jag på mitt tidigare svar i denna tråd, Gudaträd (Ailanthus)

Jag ändrar mig, jag tror du har rätt, allt tyder på det
Magnea
Har du någon uppdatering på artfronten? Blev det ett gudaträd tillslut? Om det är det är jag intresserad av ett skott, om det är möjligt att administrera. Jag bor också i Mälardalen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon