Full version: hansaland
Ezereht
Jag har ett ganska skyddat läge men det är lite skuggigt. Har funderat på att sätta en till ros där, i närheten av Finlands vita ros (som trivs bra där trots mest morronsol). Tror ni Hansaland skulle kunna stå ut med solfattigheten?

Andra funderingar har varit Hurdalsros men den blir så stor. Single cherry så himla taggig. Gallicor inte nog robusta för all snö som skottas dit på vintern. Nu står en häggmispel där, men den tänkte jag flytta. Kanske jag bara borde köpa en till häggmispel men det känns ju lite trist... ni vet när man _kan_ få in en till ros i trädgården wink.gif
kerstin z5-6
Tornedals rosen klarar allt men blir stor den med -och blommningen infallar ju nästan samtidiigt, annars skulle jag välja en Alba som tål mindre soltimmar,
Ezereht
Det står redan en tornedalsros där, på andra sidan wink.gif

Den enda Alban jag har just nu, Chloris, är inte sådär jättetuff tycker jag. Inte som kanadarosorna i alla fall, fast visst klarade den sig ganska bra över vintern. Vilken Alba skulle du rekommendera då?
tvilling77
CITAT (Ezereht @ 31-05-2010, 16:16) *
Jag har ett ganska skyddat läge men det är lite skuggigt. Har funderat på att sätta en till ros där, i närheten av Finlands vita ros (som trivs bra där trots mest morronsol). Tror ni Hansaland skulle kunna stå ut med solfattigheten?

Andra funderingar har varit Hurdalsros men den blir så stor. Single cherry så himla taggig. Gallicor inte nog robusta för all snö som skottas dit på vintern. Nu står en häggmispel där, men den tänkte jag flytta. Kanske jag bara borde köpa en till häggmispel men det känns ju lite trist... ni vet när man _kan_ få in en till ros i trädgården wink.gif

ÅÅ jag har ju beställt Hansaland! :-) Har även beställt andra lite härdigare rugosor som ska stå på framsidan där det dels är kallare men även skottas mer snö upp på tomten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon