Eva Swahn
I dagens Sydsvenskan (Skånes största dagstidning) kan man läsa om ett mycket tråkigt sabotage. Någon har - mycket professionellt - ringbarkat, dvs skurit bort barken i en ring runt trädets stam. Det medför att näringstillförseln upphör och förmodligen kommer trädet att dö.

Det är den fantastiskt vackra hängboken i Magistratsparken, ett karaktärsträd som finns på många bilder från Malmö. Det syns och ses bland annat från Malmö stadsteater.

Så förbannat meningslöst!
Sylvia
Ja, sådant får en att undra vart vi är på väg!
Men den kan kanske räddas m h a bryggympning? Har stadsträdgårdsmästaren varit där och tittat??
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas artikeln och det finns bild på skadan som är gjort i trädet:

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10071206
Eva i Skåne
Visst är det synd och skam Eva sad.gif . Jag tänkte också skriva ett inlägg om det när jag läste tidningen, men sedan föll det i glömska.
Vem kan hitta på något så dumt? Det är ju tydligt en trädgårdskunnig person som visste vad han/hon skulle göra.
Detta är ju en av Malmös symboler, nästan som Kockumskranen var förr. Ett så fint träd, majestätiskt, spännande nästan lite spöklikt upplyst i mörkret.
Stadsträdgårdmästaren hade uttalat sig i tidningen. Man skulle avvakta lövsprickningen innan de vågade uttala sig om trädet gick att rädda.

Något har jag lärt mig av detta. Jag visste inte att det var en hängbok sleep.gif .
Hans i Mälardalen
F*n för alla dessa sabotage, måste vi stå dygnet runt och vakta träden nu också! Vad blir nästa mål mån tro!? mad.gif
Bäst jag håller utkik över våra fem stora, vackra, gamla ekar som finns i området, kanske någon får för sig att mörda dom!!?

MvH
Almdalen
Man kan ju undra varför! För någon avsikt har väl den som gjórt detta.
/Ingegerd
vickeva
Läs om hur det går i sydsvenskan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon