Eulalia1
Hej alla trädgårdsvänner!
Vill ha tips om vad som fanns i gamla trädgårdar. Har ett hus som är byggt ca 1855-60 men finns inte mycket kvar av den gamla trädgården -cry-.gif . Det som finns kvar är ett gammalt äppleträd med halvrutten stam men jättegoda äpplen tummenupp.gif! Äpplepaj och massor med vanlijsås är ju sååååååååååå gott!!
kerstin z5-6
Akleja , Pioner, Lupin, gammaldags Rosor tex Alba och gallica rosor,,Riddarsporre,Violer,krollilja, Syrener i berså,humlestång,liljekonvalj i nån solig backe,samt träd efter zon , ofta ett stort träd mitt på gården, ek,tex (här uppe björk)
Dessa växter är alla mkt långlivade genom växtsätt eller god frösåddsförmåga och finns ofta kvar vid gamla Torp och gårdar.har själv ett gammalt hus och många rabatter i den här stilen
ingrids
Nu vet jag ju inte när olika saker kom till min barndoms trädgård (anlagd från mitten av 1800talet och framåt) men ändå: våren började med snödroppar, krokus, scilla, vårlök under äppelträden, pärlhyacint, kejsarkrona och påsk- och pingstlijlor i ett hav av vintergröna, sedan avlöst av liljekonvalj. Förgätmigej under vinbärsbuskarna. En röd bondpion, akleja och lupiner i olika färger. Vit och lila syrén. Schersmin och en fruktansvärt taggig tusenbladsros. Rabarber och en plymspiréa. Blåklint och prästkragar, fingerborgsblomma. En fantastisk murgröna mot västväggen, halvt intrasslad i ett spaljerat päronträd, och en kaprifol klättrande mot sydväggen där den konkurrerade med förvildade borstnejlikor. Sommarblommor i sprakande färger längs rabatterna vid glasverandan och klarbärsbuskar överallt där generationer pluttat kärnor. En ganska rejäl köksträdgård, med mycket jordgubbar.
Förutom köksträdgården, tåliga växter som klarar sig själva utan pyssel och gör sig till snitt, såsom det ofta ser (såg?) ut på landt.
lavendelgården
Exakt som ni skriver + praktbetonika, som verkar vara en bortglömd gammal växt.
Åsa
mamamaggan
Toppklocka , trollius , förgätmigej , höstrudbeckia , hallon, röda krusbär, vinbär , rabarber , borstnejlika , studentnejlika ,luktärt , trädgårdsklint, gråpäron, brandlilja , krollilja.
Platinum
Praktlysing/Kung Karls knappar tror jag ingen nämnt än och den har jag bestämt för mig hör till gammelvärldens växter också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon