Alba
Jag har en fråga ang. Bägarranka - Dipladenia syn. mandevilla.

Jag har haft den i ett soligt fönster men den började tappa blad.

Läste på nätet att den helst inte ska stå i sol så jag flyttade den ljust men skuggigt. Den skjuter nya blad men fortsätter att tappa gamla blad.
Nu har jag läst på nätet att den ska stå i full sol.

Vad är rätt ?
Är det någon som kan ge tips som har / haft en Bägarranka ?

Alexander-VG-zon3
min står på vintern-våren och senhösten inne i ett östfönster med extraljus och det trivs den bra med, efter att frostrisken är förbi avhärdas den mot solen. därefter när den är van så står den ute fritt i ett syd/öst läge. så min verkar gilla mycket ljus åtminstone på sommaren .

dock ger jag den mycket näring och vatten (men låter den torka upp innan jag vattnar igen) och när min har fått mer näring och vatten så växer den bättre och blommar mer och tappar mindre blad. min fick innan många gula blad som trillade av och detta hjälpte när jag gav den mer näring.

dock inne i ett söderfönster kan det främst bli för varmt för rötterna och det i sin tur kan göra att den fäller blad, vad jag rekommenderar är nog att placera den i väst eller öst fönster jag tror det kan bli lite bättre det är inte extremt på nåt håll verken för mörkt eller för ljust. och så ev skugga rötterna och ge den näring ca 3gånger per månad.
Alba
Öst /sydöst passar bra för mig. Då ska jag flytta den dit.
Ja näring kanske jag har varit för snål med.

Nu vet jag hur jag ska göra - stort tack för ditt utförliga svar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon