Eva 33c
31-05-2010, 19:16
Jag har just planterat en ny hallonrad. Samtidigt gör jag om en del av kökslandet där en pepparmynta härjat fritt i 10 år. Den sprider sig inte så farligt ändå här i zon 5, knappe en kvadratmeter upptar den nu utan att nånsin ha hindrats. Men nu ska den flyttas.
Så tänkte jag att man kanske kunde sätta pepparmyntan som underplantering i hallonraden.... De kan väl knappast ta död på varandra? Eller verkar det knäppt?
Turinna
01-06-2010, 08:14
Jag tycker du ska akta dig för myntan ibland andra växter. Rötterna är förfärliga och de är ju kända för att sprida sig snabbt.
Dessutom blir det väl rätt skuggigt bland hallonen (de älskar ju sol) och lite svårt att rensa bland taggarna, om de skulle sprida sig ohämmat...
Jag skulle pröva någon annan, låg marktäckare (om det är täckning du är ute efter).
Eva 33c
01-06-2010, 08:51
Jag är egentligen inte ute efter marktäckning, det var mest att jag stod här med en nyplanterad hallonrad med bar jord än så länge och en mynta som ska grävas bort/flyttas och då uppstod idén.
I mitt gamla hallonsnår, (som ger mycket bär och växer bra men jag vill ha den marken till annat snart, därför en ny hallonrad) är marken mellan plantorna täckt med diverse gräs och gräs som jag aldrig hinner rensa bort. Men det tycks inte bekomma hallonen. Pepparmyntan sprider sig måttligt här hos oss, vissa år fryser den tillbaka faktiskt ganska mycket så den är inget monster hos mig. En knapp kvadrameter på 10 år i ett öppet trädgårdsland är väl ganska måttligt? En ensam planta från början.
Även hallon är ju kända för att sprida sig rejält och har rejäla rötter, så jag tänkte att det kunde bli lite "terrorbalans".
Tror du myntan skulle kunna skada hallonen? Det är väl det som skulle vara nackdelen i så fall, jag är mer rädd om hallonplantorna än myntan. Om det blir för mörkt för myntan med tiden så kan man lösa det problemet då, lätt att föröka som den är...
Solstorm
01-06-2010, 08:59
CITAT (Eva 33c @ 01-06-2010, 09:51)

Även hallon är ju kända för att sprida sig rejält och har rejäla rötter, så jag tänkte att det kunde bli lite "terrorbalans".

Intressant tänkt. Glöm inte att berätta hur det går. Jag har svårt att tro att myntan kan knäcka hallonen.
Hej
Hej Hallon behöver mycket näring för att ger bra frukt så jag tycker inte att den ska plantera med Mynta.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.