IvarForss
Hittade dessa på min chili, den har nydligen varit utsatt för stritar men det verkar inte finnas några kvar nu. Däremot finns dessa blåsliknande saker på många blad. Är det sköldlöss, någon annan insekt eller det som blev kvar efter kriget mot stritarna?

Tack på förhand!!!!

[attachment=50556:P1070078.JPG]
pyra_ohms
Det ser ut som bladlus ägg. De sitter på undersidan av bladen och äter sakta men säkert upp "venerna" i bladen. Spraya med såpavatten omgående, jag fick mina chiliplantor förstörda av sådana förra året! (Trots att jag sprayade)
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlöss lägger INTE ägg under den varma perioden, vissa lusarter övervintrar som ägg på vedartade växter men annars föder de levande ungar via jungfrufödsel. (+bladlusägg liknar inte alls det på bilden)

Man bör se närbilder på knottrorna för att se vad det kan vara det behöver inte vara några skadedjur alls det kan även vara ödem som kan uppstå då plantan dricker vatten i lite för snabb takt så en del celler sprängs. (detta är den diagnos jag snarast tror på prickarna ser lite för utspridda ut, angrepp av skadedjur brukar ofta vara mera samlade ihop)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon