kina3
Hej!

Vore toppen att få tips om hur jag ska göra med husets framsida som är ca 4 meter bred, mot väster.

Jag kommer nog inte vistas där själv utan det ska egentligen bara bli insynsskydd .(Man ser lätt in i huset från vägen)
Jorden är alv som knappt ens ogräsen kan växa i.
Har fyra rosor , pilkvistar och ett dvärglärkträd att plantera ut.
Rosorna har jag fått från en snäll odla-medlem och blir upp till två meter höga.

Har tagit en slånbuske också som kanske överlever.

Tänkte att det ska bli skötselfritt. stora buskar med sten och grus emellan, typ.

På sydsidan tänkte jag fylla igen diket mot grannen och göra en sittplats samt sätta en spalje med klätteräxt så man slipper se soptunnorna.

Grannarna har i princip alla rullat ut gräsmattor och planterat en häck parallellt med diket.

IMG_7972 liten.JPG Taget på förmiddagen mot norr. Grannens soptunnor i förgrunden

Framsidan Taget på eftermiddagen mot söder. Min infart i förgrunden

ingrids
En blandrabatt med flera buskar låter båded vettigt och snyggt, fast det låter som att du kan behöva förbättra jordmånen. Har du inget matjordslager alls??

Att fylla igen diken kan vara vanskligt - det kan vara så att anläggarna vet något om hur vattnet rinner i området och bedömt att det behövs. Vill du ha en uteplats där kan det vara vettigt att täckdika istället för att bara lägga igen.
kina3
Tack för svar!

Buskrabatten:
Funderar: ska jag sätta pil som lugn bakgrund mot rosen så rosen är närmast vägen? Fast då kommer den ju skymma min egen utsikt över rosen från fönstret... eller så är de som jag tror du menade: bredvid varandra lite hur som helst och bildar buskage/djungel.

Jorden: Jag tänkte förbättra jorden där jag planterar, men behålla den magra alven där jag inte planterar, samt strö ut grus och sten, för att hindra ogräs.

Diket:
Det är ett nytt område där man gjort diken konsekvent mellan varje tomt och också inne på tomten (på baksidan nedanför en slänt)
Just i det diket går det nästan inget vatten ens om det regnar kraftigt. Så om jag fyller med grova stenar?
Men jag kanske skaffar mig en bit dräneringsslang för säkerhets skull, så inte grannen blir orolig.

Kom på en grej jag funderat på: tänkte försöka leda vatten från stuprören till växterna. Fast då jag tänker närmare på det så är det enklare att ha tåliga växter som endast behöver vattnas vid extrem torka
Bassam

Hej

Jag tycker att du behöver häckar som Syren eller liguster eller vintergrön häckar som insynsskydd plus du kan göra rabatter bredvid vägen som plantera på rosor och perenner mellan rabatter och häckar du kan plantera bara gräs .
Obs
1 Du kan se på grannar trädgård och prata med dem.
2 Det är bra om du göra bra jord med väldränerad , det kostar lite men det är bra för framtiden .

H: Bassam
ingrids
En blandad rabatt med några återkommande buskar/karaktärsväxter tror jag blir en trevlig utsikt. En grusad gång närmast huset för att komma åt både rabatten och huset. Har du tillgång till stora stenar gör de sig ju bra tillsammans med gruset. När det gäller stuprören behöver det ju inte var mer avancerat än såna där "strumpor" man trär på som rullar ut sig när vattnet kommer. Har du bara en plan yta den kan rulla ut sig på så kan vattnet komma växterna tillgodo.
kina3
Ingrids: Väldigt bra poäng där: komma åt huset. DET hade jag faktiskt glömt i min lista på funktioner. Huset ska ju målas och fönster tvättas. Strumpor: ja det är kanske inte så dumt. Ska kolla hur de tar sig ut. Kanske man kan koppla en strumpa till en behållare (typ en bytta av betong) för att inte "skämma" stuprören (vet inte hur de ser ut nuförtiden. Ska kolla, som sagt)
Jo jag har massor av natursten i olika storlekar. Handlar om att klara att flytta dem.
Kan pil vara en återkommande karaktärsväxt?

Bassam: jo jag kollar mycket på grannarna. Men de har gräsmattor nästan hela högen. Bra idé med vintergrön liguster så det blir insynsskydd på vintern också. Jodå jag ska göra bra jord där jag planterar, men inte överallt, för att slippa ogräs.
ingrids
Pil blir ju ganska stor, kanske om du håller efter och hamlar (har dock ingen koll på hur man gör). Prydnadsapel eller rönn finns ju annars sorter som håller sig ganska nätta (under 4 meter). Silverpäron, sälg eller havtorn (om det finns någon sort som inte producerar massor med rotskott) är ger kanske mer en liknande effekt som en pil.
kerstin z5-6
Framsidan -söder?Bred gång närmast huset samt några fina träd, tex malus -prydnads apel vill man kan man ha en rabatt med höga perenner som också blir insyns skydd på sommaren
Pil och Rosor är svår kombination då rosen inte gillar att den tar allt vatten och all näring.
Baksidan-skulle jag helt avstå gräs ,Norr? I stället grus hela vägen ut till diket och kanske ett par upphöjda rabatt med skuggväxter, som du kan se från ditt fönster, även där kan du plantera något träd-tex pilen gör rejäla planteringsgropar bara i alven fyll på med bra jord och grus överst.
Primavera in anticipo
Om du låter rosorna växa upp i lite höjd närmast väggen kommer de gnistra gudomligt i kvällssolen. Varför inte mura upp en lite högre bädd, sådär en 20-30 cm räcker där du sätter rosorna du har, sedan gör du en stenlagd gång så att du kan röra dig längs med huset, och ytterst mot bilvägen kan du sätta slånbusken pilarna o lärken. Men du lär få hålla pilarna i schack så de inte skenar iväg i höjden lite för bra.

Mysigt hus du har förresten!
kina3
Vilka bra förslag! Tack!

Jättebra idé att mura upp en liten höjd att sätta rosorna och annat i. Då slipper jag gräva så mycket. Dessutom är det trevligt med höjdskillnader och kallmurar av natursten är så vackert! OCH så går det snabbare att få insynsskydd.

Pilen: den är knepig har jag förstått. Typ invasiv. Men å andra sidan dör den väl inte i första taget och det är ju bra. Och då jag vill ha bort den borde det väl gå att klippa ner och kväva med plast i värsta fall.
Blev sugen på korallpilen som kanske är lugnare? Se detta utskick
http://butik.odla.nu/kampanjer/vd/

Där är jag också sugen på:
Havtorn
Vit syren
Minikiwi/kameleontbuske
Mullbär

Är havtornen invasiv?

Förtydligande:
Båda bilderna är tagna på husets västsida, fast från olika håll.

Jag tar gärna hjälp med husets alla sidor ifall ni vill. Ni är toppen!

Tack för huskomplimangen! Det var kärlek vid första mötet. Har bott här sedan påsk i år och kärleken består.

Jag har fått lov att ta så mycket brunnen fårgödsel jag orkar från ett ställe en bit härifrån. Har nu tagit tre lass med skottkärran. Ngn som vet hur stark den är? Som häst eller ko gissar jag, Har en del halm i sig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon