Sofia H
Anledningen till att jag frågar är att jag köpte en Fritillaria imperialis "Lutea" för några år sedan. Första året kom det upp något grönt rufs, andra året kom det upp en stjälk med gröna blad som såg först såg lovande ut, men som sedan blev gul i toppen. Den stannade på ca 15 cm höjd, funderade ett tag, och vissnade sedan ner. I vår har det kommit upp 3 stjälkar, som är 20-30 cm tror jag. När plantan gulnade i fjol trodde jag att den fått någon sjukdom, och jag tänkte ta bort den, men den fick stå kvar då jag hoppades att det kanske var en frostskada. Jag har aldrig odlat kejsarkronor förut, och har aldrig ens sett en blommande planta på riktigt, bara på bild. Var på plantan kommer eventuella knoppar, och ungefär när blommar de? Är det vanligt att en nyköpt lök behöver flera år för att komma igång? Nu när den verkar växa till vore det ju roligt om den hann blomma också!/Sofia.
Anki på Öland
Så här ser dotterns Kejsarkronor ut just när dom slagit ut.

[attachment=50560:kejsarkronor.jpg]

Anki
Gunilla T
Kejsarkronor är riktigt nyckfulla madamer - där de trivs kan de blomma ståtligt år från år men för många som försöker odla dem blir de en besvikelse. De kommer upp snabbt på våren och löken förökar sig men sedan stannar de plötsligt till och vissnar ner, utan att blomma.

De är näringskrävande och törstiga, får absolut inte stå torrt. Det som rekommenderas är att gödsla ordentligt på våren och sedan gödsling efter blomningen för att löken ska samla upp näring inför nästa säsong. Hur lökarna har det innevarande säsong bestämmer nästa års växtförmåga.

Så det du kan göra nu är att gödsla och inte låta dem torka, sedan kan man bara hoppas på det bästa.

Sofia H
Tack Anki och Gunilla T!

För ca 14 dagar sedan öste jag ut blodmjöl över rabatten, och det har regnat rejält periodvis, så vatten och näring borde vara avklarat för ett tag i alla fall. I höstas vräkte jag dit ko i påse, och under alltihop finns prima Laxbäckslera. Leran är prima om man har rötter, märk väl, mindre kul för den som håller i spaden... biggrin.gif ! Kan man se på stjälken om det finns knoppar på gång? Det är ju en bit kal stjälk mellan blommorna och de nedre bladen, och så en tofs med blad högst upp. På mina är det blad hela vägen upp, det syns inga knoppar (än) och hela plantan är friskt ljusgrön. De kanske har passerat det där stadiet där de bara dör ner, för de ser rätt pigga ut. Om de inte blommar i år, bör jag då flytta och dela dem? Jag tror att jag planterade dem hösten -07. Ska nog testa att hälla på lite flytande näring i eftermiddag, bara på dem, och krusa dem lite extra! /Sofia.
ABCiV
Mina blommar inte heller sad.gif.

En vän berättade för mig häromdagen att man ska sätta löken på sidan och att man ska gräva riktigt riktigt djupt. Funderar på att gräva upp mina och plantera dem djupare och gödsla ända nere vid löken.

Hur djupt ligger era lökar?
Någon annan som provat att snedställa löken?
Sofia H
Hmmm... mina sitter nog lite för grunt i så fall - det var det där med leran! Jag får ta fram jordborren, en riktigt bra grej. Jag har läst att vissa knölar/lökar kan planteras "på högkant", kan det ha varit något om att vissa har ojämn ovansida där vatten kan bli stående? Jag minns inte hur kejsarkronorna såg ut, men det kan vara värt att kolla upp. /Sofia.
Anki på Öland
Dotterns sitter mitt inne i ett syrensnår där det kanske varit rabatt någon gång men inte dom senaste 10 åren.... Har aldrig fått skötsel eller näring och syns nätt och jämt över gräset som växer framför.......
Anki
mamamaggan
CITAT (ABCiV @ 01-06-2010, 09:30) *
Mina blommar inte heller sad.gif.

En vän berättade för mig häromdagen att man ska sätta löken på sidan och att man ska gräva riktigt riktigt djupt. Funderar på att gräva upp mina och plantera dem djupare och gödsla ända nere vid löken.

Hur djupt ligger era lökar?
Någon annan som provat att snedställa löken?

Mina har blommat för första gången i år , tredje året efter plantering tror jag. Satte dem inte speciellt djupt och bara rakt ner i vanlig planteringsjord. Första året titta de upp lite och vissnade ner , förra året blev de större men inga blommor och i år blommade de .
Gunilla T
CITAT (Anki på Öland @ 01-06-2010, 12:44) *
Dotterns sitter mitt inne i ett syrensnår där det kanske varit rabatt någon gång men inte dom senaste 10 åren.... Har aldrig fått skötsel eller näring och syns nätt och jämt över gräset som växer framför.......
Anki

Jaa, det är just det som är så märkligt med kejsarkronorna och ingen tycks veta varför. Jag är inne på fjärde året nu utan blommor så snart tröttnar jag. Tror inte att det hjälper att sätta dom på "sniskan" smile.gif
Skåne
Jag såg på trädgårdsfredag och John Taylor pratade då om bla kejsarkronor. Lökarna ska läggas på sidan pga en "håla" i toppen på löken som annars gärna samlar vatten och ruttnar. Sen ska de ner på minst 30, gärna 40 cm djup.
Enligt honom dårå.. men jag tror nog att han kan sin sak smile.gif
Gunilla T
Ja, så kan det vara men bekymret är inte att de ruttnar, de kommer upp och tom förökar sig men blomningen uteblir.
Sofia H
Ja, just så. Envisa rackare, men jag ska inte ge mig. Om jag får dem att blomma ska jag köpa madonnaliljor att tampas med nästa år crazy.gif ! /Sofia
Blomstertanten
Man kan se vilka stjälkar som kommer blomma! De blir liksom "ruffsigare i toppen", det är det "ruffset" som sitter över blomman.
Kejsarkronor älskar benmjöl! Försök luckra ner benmjölet runt löken, om du har tur så belönas du nästa vår med blommor rolleyes.gif Men de kan vara lite kinkiga och de kan ta flera år på sig innan de blommar.
Kejsarkronor, precis som andra fritilarior, gulnar och vissnar ner. Så försök hålla reda på var de sitter i fall du ska plantera andra växter i rabatten i sommar.
Sofia H
Aha, så man kan se om det är blommor på gång! Tyvärr så är de tre stänglarna mycket "prydliga" i toppen, inga blomanlag i sommar heller! Benmjöl är standard varje höst i mina rabatter (det lät som om jag var 73 år och trädgårdsmästare på ett gods ungefär angel_not.gif )! När det är dags att dela plantan ska den få massor av benmjöl runt fötterna och lite djupare plantering. Tack för hjälpen allihop!/Sofia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon