ebbasiglite
31-05-2010, 22:01
Hej alla odlare!
Mina gurkplantor har börjat blomma; dem är än inte så stora men läste på forumet att jag inte behöver ta bort dem utan att plantan själv vet om den klarar ge skörd redan eller inte. Men min fråga är;
ska jag pollinera den? Plantan står i mitt växthus på balkongen; under varma dagar har jag helöppet - det kanske räcker för då insektspollineras den kanske?
MVH
Ebba
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2010, 05:51
Om det är en sort med enbart honblommor ska den inte pollineras alls.
Om det är en sort med han och honblommor så brukar den behöva pollinering och båda sorters blommor måste finnas. Om det finns pollinerande insekter så brukar de sköta det hela annars kan man plocka en hanblomma, slita bort kronbladen och använda ståndaren som en pensel i honblommorna.
ebbasiglite
01-06-2010, 16:22
[attachment=50571:1gurkblomma.jpg]
Så ser alla blommor ut; är det han/honblommor?
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2010, 16:36
Går ej att se från det hållet, man ser det bakom blomman. Honblommorna har en liten frukt bakom blomman det har inte hanblommor.
Honblomma med liten frukt bakom blomman
ebbasiglite
01-06-2010, 16:49
Då tror jag nog att jag enbart har hanblommor... Ialla fall än så länge. Gud vad tråkigt.
Finns det sorter som enbart ger hanblommor? Eller har jag bara haft otur och dem tre som klarade sig undan katterna enbart är hanplantor? Eller kan det kanske komma honblommor?
Vill ha gurka.
Hej
Hanblommorna utvecklas tidigast på gamla sorter ser man ofta han blomma , hanblommor är inte viktigt på grund att många sorter just nu har bara honblommor.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2010, 17:57
Det är normalt på gurka/squash/melon/pumpa att det bara kommer hanblommor i början, honblommorna kommer senare då klimatet är perfekt och plantan är stor nog att försörja frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.