Sussie F-Flower
Håller på att "räkna" på material och åtgång på allt som ska vara.

Kan ingenting och tankarna går på högvarv... wacko.gif
Mitt förra växthus stod bara på gräsmattan, på en ram, och det gick ju bra det med.
Inga fönster gick sönder. DÅ bodde jag med en duktig byggnadssnickare, det gör jag inte nu...

Kanske överarbetar och överdriver jag det hela nu, dunno.gif men när man använder fönsterglas så vill man ju inte hålla på att byta glas vart och vartannat år.

Under marknivå: spelar det någon roll om man har betonghålsten eller Lecablock?
Vad är det egentligen för skillnad? Ska hålen vara uppåt himlen? Spricker dom annars?

Över marknivå: Vad är mest värmehållande? Hållfasthet?

Tacksam för svar!
smiley_small_hug.gif
bibbif
Ang betonghålsten och lecablock så håller betonghålsten mycket bättre. Beställde en friggebod och vi skulle göra grunden, och då fick vi order om att det absolut inte fick vara bara lecablock.Dom flesta bygghandlar hade dock bara lecablock hemma o hävdade att det var lika bra. Hittade tillslut en bygghandlare som hade cementhålsten o han sade att det är mer hållbart.
Sussie F-Flower
Tack bibbif! thanks.gif

Ja, nu har jag också fått det bekräftat. Fick också höra att lecablocken suger mera vatten.
Men fasen, det blir en del dyrare med betonghålsten... crying.gif

Ska man kanske lägga någon plast mellan de 60 cm djupa odlingsbäddarna och stenarna/blocken, som i sin tur ska vila på ett lager av ca 20 cm sand/grus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon