Jag gödslar med guldvatten och klippt gräs här på tomten rejält.
Det fungerar bra på grönsaker och blommor / häckar.
Men jag är väldigt fundersam hur jag skulle göra emd Blåbär, hjortron och vinrankan.
Fungerar guldvatten och gräsklippet för dom också i längden,
eller blir det näringsbrist för dom i längden ?
Jag vill absolut göda ekologiskt.
Jag lyfter frågan upp även i år.
och undrar speciellt om blåbären, dax att göda, men jag vet inte riktigt vad är bra?
Fungerar bara guldvatten?
ska jag tillägga benmjöl?
Den färdiga surjordsgödningen i butiken var tyvärr inte ekologisk, och det vill jag gärna ha
i första hand. Men ger upp snart och köper den burken bara för att blåbären ska få något vettigt.
Snälla vänner, ge mig något vettigt råd att fundera över...
Eva i Västerås
05-05-2011, 11:38
INTE guldvatten!
Guldvatten är ren kvävegödning, och det är inte kvävet dom behöver.
Benmjöl är ju kalkhaltigt, men annars rätt bra.
Kompost, gärna barrskogskompost är bra. Det är det enda mina surisar får.
Eller snarare täcke av barrskogsförna som jag plovckat i påsar ute i skogen.
Bästa året gav mer än 10 kg druvor från en Zilga-ranka.
Hej Eva, roligt att äntligen få något svar!
Du, jag vill bara extrakolla,
Blåbär : jag ska hämta tallbarkskompost från skogen? Det hämtade jag även då när jag planterade blåbären.
Jag fick någon konstgödning från säljaren att börja med, men dessa påsar är nu slut
.
Om jag inte hinner till skogen, kan vanlig surjordsgödsel vara en nödlösning.
Vinrankan: vill den också ha tallbarkskompost?
Eva i Västerås
05-05-2011, 14:32
Blåbär ja.
Vinrankor beror på sort och art.
Staketdruvor är surjord, vinifera vill ha högre pH.
Jag vet bara att de sorter jag haft, Zilga och Sukribe är surjordsväxter.
jag tror mig bestämt att jag har också Zilga.
Den planterades så länge sen så jag har glömt bort vilket jord det fick,
med det var enligt rekommendationer så det är säkert rätta vara där.
Jag har fått lite svar från annat håll på odla också, där rekommenderades det
hönsgödsel till blåbären.
Detta blir bra nu, tack för hjälpen!
Jag har många rododendron och 25 blåbärsbuskar och gödslar alla vart annat år med hönsgödsel och har testat plantagens rododendrongödsel någon gång tänkte att de kanske uppskattar lite omväxling. Jag såg ett TV program från Finland för många år sedan jag just "blivit med" den här trädgården. Det var från Tigerstedts (mannen som förädlar odlar fram nya sorter) rododenrjätterododenronodlingar i Finland där han tillfrågades om gödsling och det har jag följt sedan dess. Rododendronbuskarna växer så att det knakar och jag får klippa undan så att det går att gå gångarna och då blir de ännu vackrare och högre jag har förökat flera stycken också genom att gräva upp grenar som har rotat sig litegrann. När det gäller blåbären så planterade jag dessa i ogödslad torvmull och plockade i lite struktur av allt möjligt. Även de växer bra och ger mycket bär. Det som jag tycker är det bästa med dessa växter är att de är totalt arbetsfria och ger mycket tillbaka, båda är dessutom bra på att hålla fukt och därmed torktåliga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.