|
tvilling77
01-06-2010, 08:12
oj oj..var ska detta sluta! Har beställt White Grootendorst FJ Grootendorst Aicha Hansaland Great Maidens blush frulingsduft Rosa Mundi Sen ska ju även klematis inhandlas...men jag måste ju ha nåt att göra senare under sommaren oxå...
fuchsian
01-06-2010, 17:42
CITAT (tvilling77 @ 01-06-2010, 09:12)  oj oj..var ska detta sluta! Har beställt White Grootendorst FJ Grootendorst Aicha Hansaland Great Maidens blush frulingsduft Rosa Mundi Sen ska ju även klematis inhandlas...men jag måste ju ha nåt att göra senare under sommaren oxå...  Tvilling77, ..... Det kan bli lätt så ... även för mig.....  men så länge det handlar om växter och natur, tycker jag att att där har man rätt att slösa för sämre saker finns det gott om, men växterna ger så mycket tillbaka. .... nu vet jag ju inte hur du bor, men har du tänkt att de börjar sälja vackra sommarblommor och perenna på nedsatt pris och då om du gillar pyssla och plocka, så är det ett bra alternativ efter att du fått ner alla dina andra "godingar". Jag har själv en del pelargoner, fuchior och andra färgklickar som jag sköter extra när man bara underhåller det andra. Sedan i augusti börjar jag planera för höstväxter och även lökarna, så arbetslös blir man inte, var inte orolig för det. Jag brukar lägga mig i min vilstol och beundra det hela....  fr. fuchian
tvilling77
01-06-2010, 19:49
CITAT (fuchian @ 01-06-2010, 18:42)  Tvilling77, ..... Det kan bli lätt så ... även för mig.....  men så länge det handlar om växter och natur, tycker jag att att där har man rätt att slösa för sämre saker finns det gott om, men växterna ger så mycket tillbaka. .... nu vet jag ju inte hur du bor, men har du tänkt att de börjar sälja vackra sommarblommor och perenna på nedsatt pris och då om du gillar pyssla och plocka, så är det ett bra alternativ efter att du fått ner alla dina andra "godingar". Jag har själv en del pelargoner, fuchior och andra färgklickar som jag sköter extra när man bara underhåller det andra. Sedan i augusti börjar jag planera för höstväxter och även lökarna, så arbetslös blir man inte, var inte orolig för det. Jag brukar lägga mig i min vilstol och beundra det hela....  fr. fuchian ha ha ja jag slösar inte på så mycket annat! Till saken hör att vår tomt var väldigt tom då vi köpte huset eftersom huset är byggt 03! Under de 3 år vi har bott här har jag hunnit plantera Körsbärsträd, äppelträd, prydnadsapel, lönn, syrén, bukettapel, pilträd å så rosor då förstås! *pust* Nu blir det en massa fler rosor men som du säger så kommer jag även att inhandla perenner! Jag är dess värre väldigt okunnig inom detta område men jag får väl prova mig fram!  Jag bor ju i Piteå efter norrlandskusten så att ibland just när det gäller rosorna så "förbannar" jag min zon.... Jag hoppas jag får lägga mig i en vilstol också men med 2 små barn blir det nog svårare..
Ezereht
01-06-2010, 20:57
En till ros på väg till dig nu Tvilling  Hoppas den överlever resan. Ooooh du planterade Lönn?! och prydnadsaple!!! Vilka sorter valde du?
Bra rosor som du lär få behålla ! Jo man känner igen sig även om jag lugnat ner mig en del, har handlat mest perenner, klematis i år.
tvilling77
02-06-2010, 07:32
CITAT (Ezereht @ 01-06-2010, 21:57)  En till ros på väg till dig nu Tvilling  Hoppas den överlever resan. Ooooh du planterade Lönn?! och prydnadsaple!!! Vilka sorter valde du? Ja..vad tusan hette lönnen nudå? hmm...nån typ av skogslönn..måste kolla upp vad den hette! Prydnadsapeln heter Malus John Downie och växer så det knakar! Jag ska skaffa en till som blommar överdådigt i rosa som heter malus Liset, den ska inhandlas i sommar! ÅÅ Vad kul att du skickat Marie B nu!! Då måste jag gräva en grop! Hon överlever säkert!
tvilling77
02-06-2010, 07:37
CITAT (Kajsa @ 01-06-2010, 22:06)  Bra rosor som du lär få behålla ! Jo man känner igen sig även om jag lugnat ner mig en del, har handlat mest perenner, klematis i år. Ja Kajsa det var lite det jag var ute efter! Jag ville ha några härdiga rejäla rosor som jag kan vara rätt säker på att få behålla! Jag provar ju oxå med lite gallicor å till och med en Austin ros, som jag helt enkelt chansar med! Kan förstå att du satsar mer på annat än rosor just nu..du börjar väl snart ha alla?
kerstin z5-6
02-06-2010, 09:32
 det hjälper inte det minsta att man har många-nu har ju dessutom vintern tagit kål på somliga .. så det finns massor av hål här..  Håller mej till midsommar då får Gråbergs plant leveransen från Blomkvists plantskola
tvilling77
02-06-2010, 09:39
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2010, 10:32)   det hjälper inte det minsta att man har många-nu har ju dessutom vintern tagit kål på somliga .. så det finns massor av hål här..  Håller mej till midsommar då får Gråbergs plant leveransen från Blomkvists plantskola  Trist att förlora några!! Vilka dog för dig? Jag upplever att jag har svårt att behärska mig..skulle kunna köpa saker varje dag!! Men nu ska jag oxå kolla in lite perenner och jag tror att jag vill ha nån pion för dom är såå vackra även om dom inte blommar så länge!! Nån fler prydnadsapel ska jag ju också skaffa....
kerstin z5-6
02-06-2010, 11:35
mer än 25 st, är lost ... 15-20 är nerklippta i backen.. resten tror jag lever
tvilling77
02-06-2010, 12:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2010, 12:35)  mer än 25 st, är lost ... 15-20 är nerklippta i backen.. resten tror jag lever oj oj oj!!! Fanns det nån/några som du blev förvånad över att dom dog?
kerstin z5-6
02-06-2010, 12:47
Ja de flesta blev jag förvånad över då jag har haft dem flera år-de låga kanadensarna tex ser inte mkt liv ut i..fast jag gräver inte upp rotäkta # döingar# förrän efter midsommar då jag vet att de kan komma mkt sent. Många av de äldre gallica är nog kompost ..min uppstammade Louis B osv osv.. Austin rosen jag satte som ett test lever, medan Quadra nog är borta tex så detta var en underlig vinter .. fast jag har kvar en hel del Rosor ändå  men Svennis om du läser-de flesta av de jag fick av dej lever!!
tvilling77
02-06-2010, 14:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2010, 13:47)  Ja de flesta blev jag förvånad över då jag har haft dem flera år-de låga kanadensarna tex ser inte mkt liv ut i..fast jag gräver inte upp rotäkta # döingar# förrän efter midsommar då jag vet att de kan komma mkt sent. Många av de äldre gallica är nog kompost ..min uppstammade Louis B osv osv.. Austin rosen jag satte som ett test lever, medan Quadra nog är borta tex så detta var en underlig vinter .. fast jag har kvar en hel del Rosor ändå  men Svennis om du läser-de flesta av de jag fick av dej lever!!  Otroligt då att Austinrosen klarade sig!! Jag har ju satt Crown princess Margaret som ett test så det ska bli spännande!!
Ezereht
02-06-2010, 15:47
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2010, 10:32)   det hjälper inte det minsta att man har många-nu har ju dessutom vintern tagit kål på somliga .. så det finns massor av hål här..  Håller mej till midsommar då får Gråbergs plant leveransen från Blomkvists plantskola  vart är den plantskolan?
kerstin z5-6
03-06-2010, 09:31
http://www.grabergsplant.se/Gråbergs plantskolas hemsidaLigger strax utanför skellefteå karta på hemsidan Urvalet är större än vad som visas på bilderna
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2010, 12:35)  mer än 25 st, är lost ... 15-20 är nerklippta i backen.. resten tror jag lever Trist Kerstin, ja denna vinter lär vi aldrig glömma ! Alla Austinrosor har klarat sig här men börjar nerifrån. När jag går runt här i trädgården idag är det perenner och klematis som syns, rosorna är på ggn och växer bra nu men dom är som små buskar. Jag har varit i England och där var det inte kommet så mycket längre än här, max två veckor före oss. Ska visa lite sedan när jag sorterat upp bilderna. Köpte en Wild Edric från David Austins trädgård för den från Flora Linnea tog sig aldrig.
kerstin z5-6
03-06-2010, 12:34
Aaa kul.. Väntar på bilder då..ja den ja Wild Edric VAR HAR JAG DEN?
Ezereht
03-06-2010, 17:30
CITAT (tvilling77 @ 02-06-2010, 08:32)  Ja..vad tusan hette lönnen nudå? hmm...nån typ av skogslönn..måste kolla upp vad den hette! Prydnadsapeln heter Malus John Downie och växer så det knakar! Jag ska skaffa en till som blommar överdådigt i rosa som heter malus Liset, den ska inhandlas i sommar! ÅÅ Vad kul att du skickat Marie B nu!! Då måste jag gräva en grop! Hon överlever säkert!  Jag kollade på Prydnadsaplar i dag, dom hade inte Liset men en annan som var superfin, jag bar föll pladask. Lite violettrosa blommor. Malus pink spire. Googla den  Fast jag köpte ingen, har nästan bestämt mig att försöka få tag på en lönn i stället, en Koreansk Lönn (Acer Psudosieboldiana).. men dom hade ingen på Hanskogs i år, så får kanske vänta till något annat år. Fingrade läääänge på en Violacea ros också... var grymt sugen :S Nästan så jag ångrar att den inte fick följa med mig hem. Blev en vit doftpion istället, som jag redan hade på önskelistan.
kerstin z5-6
03-06-2010, 19:10
" de enda växter man ångrar är de man INTE köpte "
fuchsian
04-06-2010, 18:41
CITAT (Kajsa @ 01-06-2010, 22:06)  Bra rosor som du lär få behålla ! Jo man känner igen sig även om jag lugnat ner mig en del, har handlat mest perenner, klematis i år. hej Kajsa, Jag vet att i år handlade jag mindre antal växter och blommor och passade på vid erbjudanden. men är man lite tokig att man gillar växter, så vaddå, men jag fick planera faktist vad jag "måste" och det som inte tillhörde den gruppen, men jag har fått fina odlingslådor av maken, så extra blommor har det blivit. Mindre ljungel på verandan än förra våren. Jag har dem där efter plantering i krukor och härdar dom därifrån. Idag åkte en hel del till växthuset och lite planteringar har jag kvar, men börjar se slutet på detta. Hur det blir nästa vår, vet jag endast att vissa sorter som klarar kylan/värmen får stanna i växthuset. En och annan klematis har också slunkit med i år ..... fuchian CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2010, 20:10)  " de enda växter man ångrar är de man INTE köpte "  Just så är det, kerstin z5-6 .....men man får väl skriva upp dem och om det känns fortfarande ok, så då kan man passa på att skaffa dom i tid. Jag gjorde en sån lista enbart att få ordning hur jag hade tänkt att ha det och hur det kändes att vara i växthuset och vad saknade man då osv....  ..... fuchian
tvilling77
05-06-2010, 05:46
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2010, 13:34)  Aaa kul.. Väntar på bilder då..ja den ja Wild Edric VAR HAR JAG DEN?  Wild Eric läser jag mycket om!! Den verkar ju fin!! Är det en Austin ros??!!
Japp, en rugosa-Austin! Jag planterade två stycken förra hösten, de tar sig fint nu. Det är framförallt Kajsa som höjer denna ros till skyarna, och eftersom jag brukar följa hennes tips så blev det ett par av Wild Edric också!
kerstin z5-6
05-06-2010, 11:13
hittat wilden .. inte alls frusen.Den är bra och mkt tålig, en rugosa-de är inte mina favouriter men pålitliga är de:) Tsaritsa Severa är dock min favvo bland rugosorna i rosa-purpur
Ezereht
05-06-2010, 12:02
Har Tsaritsa Severa (Nordens Drottning) skjutit rotskott  ?
kerstin z5-6
05-06-2010, 15:20
Nej inte vad jag ser än, den är dock rätt ny den sista ros jag planterade tror jag
Och vad kom jag hem efter besök på Davids Austin trädgård förra veckan, jo en Wild Edric. Min andra frös inget i vinter och jag vill också ha en Wild Edric på min framsida. Krukorna / rosorna var så stora med jord och vägde över 8 kg så någon mer ros gick inte att ta med hem i handbagaget.
Annars har jag planterat två nya Linnaeus och lite till. Vad härligt att höra att den klarar bra norrut med Kerstin.
tvilling77
07-06-2010, 07:51
Får nog bli en Wild Erik nästa år då!
tvilling77
11-06-2010, 07:26
CITAT (Ezereht @ 03-06-2010, 18:30)  Jag kollade på Prydnadsaplar i dag, dom hade inte Liset men en annan som var superfin, jag bar föll pladask. Lite violettrosa blommor. Malus pink spire. Googla den  Fast jag köpte ingen, har nästan bestämt mig att försöka få tag på en lönn i stället, en Koreansk Lönn (Acer Psudosieboldiana).. men dom hade ingen på Hanskogs i år, så får kanske vänta till något annat år. Fingrade läääänge på en Violacea ros också... var grymt sugen :S Nästan så jag ångrar att den inte fick följa med mig hem. Blev en vit doftpion istället, som jag redan hade på önskelistan. Ooooooo!!!! Pink Spire var superfin!!!  Vill ha! ha ha ha Doftpion ska jag också införskaffa, både vit och rosa! Var jag ska sätta dom vet jag inte...just nu känns det som att en massa rosor är "utkastade" på gräsmattan....suck...men man får försöka tänka hur det ser ut när det växer upp! Vissa har jag planterat tillsammans medans dom större får växa fritt...man vill ju inte att det ska se plottrigt ut liksom!! Svårt det där...jag undrar hur ni andra gör för att få plats med alla era rosor!??
emmalofo
11-06-2010, 08:36
Ha! Finns det hjärterum... Men allvarligt talat, det är lite som en sjuka. När vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan fanns det en (1!) ros i trädgården, nu är vi uppe i 30. Det är svårt att sluta. Jag försöker tänka lite på höjden för att få in fler rosor i mina rabatter. Höga rosor i torn längst bak, mellanhöga rabatt eller buskrosor i mitten och marktäckande längst fram. Och sen kan man ha rosor på andra ställen än i rabatterna, vid murar, klättrandes i träd, i gamla stubbar... Bara fantasin begränsar
tvilling77
11-06-2010, 09:15
CITAT (emmalofo @ 11-06-2010, 09:36)  Ha! Finns det hjärterum... Men allvarligt talat, det är lite som en sjuka. När vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan fanns det en (1!) ros i trädgården, nu är vi uppe i 30. Det är svårt att sluta. Jag försöker tänka lite på höjden för att få in fler rosor i mina rabatter. Höga rosor i torn längst bak, mellanhöga rabatt eller buskrosor i mitten och marktäckande längst fram. Och sen kan man ha rosor på andra ställen än i rabatterna, vid murar, klättrandes i träd, i gamla stubbar... Bara fantasin begränsar  ha ha ja det är väl så det får bli! 3 rabatter har det blivit, resten av rosorna står mest för sig själv....för tillfället iaf!! Som du säger, det kommer ju att utökas och då får man ju hitta på lösningar! Jag har ju fortfarande en massa rosor som jag vill ha! JAg har helt enkelt drabbats av rosfeber! Oj, 30 rosor...wow! Men det är ju bara såååå vackert!!!!
emmalofo
11-06-2010, 09:29
Ändå har jag en känsla av att jag ligger i lä. Undrar hur många rosor Kajsa har?
tvilling77
11-06-2010, 10:00
CITAT (emmalofo @ 11-06-2010, 10:29)  Ändå har jag en känsla av att jag ligger i lä. Undrar hur många rosor Kajsa har?  Ja det undrar jag med! ha ha Skulle vara kul att spatsera runt i hennes trädgård! Synd att det är så långt bara....
Ezereht
11-06-2010, 13:05
Jag har planterat alla mina "buskrosor" som om dom vore rabattrosor, dvs. i nån sorts rabatt/formation. Jag får väl kanske ångra mig om några år, men man kan ju alltid flytta runt dem. Jag gillar inte massa bar jord (som bara blir ogräs i). Sen kan man ju klippa ner dom. Den här vintern blev dom ju alla ganska hårt beskurna av Mr Frost. Min myskros hotade att bli ganska stor så hade funderat på att spaljera upp den lite, men nu har den fått börja om från 1dm eller så, så jag kan skjuta upp bekymret.
tvilling77
11-06-2010, 13:32
CITAT (Ezereht @ 11-06-2010, 14:05)  Jag har planterat alla mina "buskrosor" som om dom vore rabattrosor, dvs. i nån sorts rabatt/formation. Jag får väl kanske ångra mig om några år, men man kan ju alltid flytta runt dem. Jag gillar inte massa bar jord (som bara blir ogräs i). Sen kan man ju klippa ner dom. Den här vintern blev dom ju alla ganska hårt beskurna av Mr Frost. Min myskros hotade att bli ganska stor så hade funderat på att spaljera upp den lite, men nu har den fått börja om från 1dm eller så, så jag kan skjuta upp bekymret. Även dom stora? Som tex Aicha, blir ju riktigt stor...frulingsduft blir ju rätt stor oxå! Jag har planterat dom som solitärer..i allafall så här i början...ha ha
Ezereht
11-06-2010, 18:55
Hmm Aicha står så hon får bre ut sig. Men FVR står lite trångt, har tänkt jag får klippa runt den med gräsklipparen för att den ska hålla sig på plats någorlunda (rotskott och så). Fhrülingsdoft har jag inte  Jag vet jag kanske borde men men Tänkte väl mer på Gallica, Kanadarosor,(alba), Portland och sånt.
kerstin z5-6
11-06-2010, 19:50
Alla mina rosor står i grupper /rabatter/öar När jag vårbeställe -typ 50 åt gången gjorde jag helt nya rabatter på hösten, beställde under vintern o planterade på våren. Rosor tar en hel del år på sig att bli breda i z5-6 Höjden brukar heller inte vara nåt större problem-annat är kanske alba rosorna Grupperade växter" ser ofta bättre ut" , som rosbuskar med sällskap ..än en o en här och där-som blir mer oroligt"
tvilling77
12-06-2010, 05:09
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-06-2010, 20:50)  Alla mina rosor står i grupper /rabatter/öar När jag vårbeställe -typ 50 åt gången gjorde jag helt nya rabatter på hösten, beställde under vintern o planterade på våren. Rosor tar en hel del år på sig att bli breda i z5-6 Höjden brukar heller inte vara nåt större problem-annat är kanske alba rosorna Grupperade växter" ser ofta bättre ut" , som rosbuskar med sällskap ..än en o en här och där-som blir mer oroligt" Jo jag håller med dig Kerstin! Jag har ju gjort 3 st rabatter och sen är det endast aicha och Frulingsduft som står själva....ja och Hansaland...men jag kommer ju att beställa så mycke mer rosor senare och till nästa år att det kommer att fyllas på eftersom! Ska bli kul! Blir nåt galet kan man ju alltid flytta på rosorna!
kerstin z5-6
12-06-2010, 07:49
Javisst! Man får gräva djupt bara men allt går i princip att förflytta javisst:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|