Anette W
Hej, jag igen.

Det var en Zilga-druva jag fick på morsdag. Nu när jag läst om den undrar jag verkligen om jag ska ha den i växthuset på 6m2? Den kommer väl att mörklägga för de andra växterna? Är det nån här som har en sån i växthus av den storleken?

Om jag nu ändrar planerna och ska ha den utomhus istället då blir det på bekostnad av en plats där jag tänkte ha annan odling, hm.... Kan jag ha den i växthus i kruka till nästa säsong tills jag "trollat fram" en annan plats? För den kan väl inte hinna bli så gigantisk på ett år, eller?

Är den beroende av södervägg i så fall?

Mvh Anette
Eva 33c
Den blir helt säkert för stor för ditt växthus med tiden, och dessutom onödigt att ha den där då den är så härdig. Jag har en sen 1996 här i zon 5 mot en östervägg. Den har inte frusit ner ens denna vinter då då mycket annat i trädgården fått skador. Något av de första åren grönskade den så tidigt att bladen sen frös bort under en sen nattfrost. Men den kom ju igen även om bären inte hann mogna det året.
En granne planterade den i sitt växthus, större än ditt, och det var snart det enda han kunde odla där.
Men det går nog bra att ha den i kruka ett år, men växthus är inte nödvändigt. Till vintern, om du inte gjort i ordning rätt placering än, så kan du gräva ner den med eller utan kruka i växthuset eller något annat skyddat läge. Är den i kruka så är det för mycket regn som är största hotet under vintern då en kruka inte torkar ut så fort när det är kallt och ingen tillväxt på gång. Då kan rötterna ruttna.
Anette W
OK, hur är deras rotsystem? Djupt har jag läst, men hur är det på bredden? Blir nog att jag sätter den mot väggen mot boden men jag skulle gärna vilja ha plats med nåt mer där, eller är det bara att glömma?
Eva 33c
Jag vet inte hur stort rotsystemet är. Men jag har liljor och andra perenner som växer alldeles intill och jorden verkar inte genomvävd av en massa smårötter som det blir nära syrener och fläder tex. Så det är nog mest djupt gissar jag.
fuchsian
CITAT (Eva 33c @ 01-06-2010, 14:28) *
Jag vet inte hur stort rotsystemet är. Men jag har liljor och andra perenner som växer alldeles intill och jorden verkar inte genomvävd av en massa smårötter som det blir nära syrener och fläder tex. Så det är nog mest djupt gissar jag.

Ang. vinrankan, läste igenom era inlägg och sen kunde jag bara se en ljungel, uh.. har nämligen köpt själv just den, men den är nu i stor kruka tills vi kan flytta mina växter till växthuset. Det verkar så att man får lurpassa med saxen på den rackarn ..... g.gif Ja visst, jag har ju mini-kiwin också, men vi har längtat efter växter som klättrar och att deet blir lummigt .... men ....vi får se, inget annat.... shy.gif fuchian
Ålis
CITAT (Anette W @ 01-06-2010, 10:04) *
Hej, jag igen.

Det var en Zilga-druva jag fick på morsdag. Nu när jag läst om den undrar jag verkligen om jag ska ha den i växthuset på 6m2? Den kommer väl att mörklägga för de andra växterna? Är det nån här som har en sån i växthus av den storleken?

Om jag nu ändrar planerna och ska ha den utomhus istället då blir det på bekostnad av en plats där jag tänkte ha annan odling, hm.... Kan jag ha den i växthus i kruka till nästa säsong tills jag "trollat fram" en annan plats? För den kan väl inte hinna bli så gigantisk på ett år, eller?

Är den beroende av södervägg i så fall?

Mvh Anette

Själv har jag en Zilga druva som växer helt ok. om man är rädd att den skall ta över så är det bara att klippa klippa. Funkar för mig i alla fall.
Eva 33c
CITAT (Ålis @ 01-06-2010, 20:46) *
Själv har jag en Zilga druva som växer helt ok. om man är rädd att den skall ta över så är det bara att klippa klippa. Funkar för mig i alla fall.

Hur gammal är den? Allting är förstås möjligt, men för mig känns det lite dumt att fylla ett växthus med en växt som lika gärna växer utomhus, ofta har man ju begränsad plats i växthuset. Frågeställarena hus var bara 6 kvm, då kanske man vill använda det till sånt som verkligen blir bättre i växthus än på friland. Om man nu fortfarande kan välja. smile.gif
kerstin z5-6
Fyller på Evas svar : Ja du kan ha den i kruka, till dess du hittar en plats , ja södervägg och ja den blir def för stor och klarar sig bra ute.
Anette W
Det var inget att fundera på längre...... nu sitter den utomhus mot bodväggen i söderläge i rhododendrojord.

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon