anki/ronninge
skulle vilja öva upp mig lite på växternas namn
är inte direkt intresserad av latin, de svenska namnet,

kommer eventuellt jobba med försäljning/rådgivning av växter

jag behöver helt enkelt någon bra sida där det finns bild och namn..

förslag?? smile.gif
fuchsian
CITAT (anki/ronninge @ 01-06-2010, 11:38) *

förslag?? smile.gif

Hej Anki/ronninge .... Har haft tid att kolla böcker från biblioteket? Jag har trädgårdstidningen och gm den gick jag med på deras bokklubb och samlat på mig några, de som ligger närmast vad jag vill veta. De har enbart böcker om en enda växt (min orkidee bok har jag snart slitit ut) Sedan had de böcker om olika växter, har här framme en bok "Sommarblommor hela säsongen", detta är min tips, började med biblan och allsomefter köpt dessa böcker som jag behöver. bara en tips .... tummenupp.gif fuchian
anki/ronninge
jo, jag ska till bibblan idag så det är en ide, istället för här på nätet... tack...smile.gif...
CITAT (fuchian @ 01-06-2010, 11:52) *
Hej Anki/ronninge .... Har haft tid att kolla böcker från biblioteket? Jag har trädgårdstidningen och gm den gick jag med på deras bokklubb och samlat på mig några, de som ligger närmast vad jag vill veta. De har enbart böcker om en enda växt (min orkidee bok har jag snart slitit ut) Sedan had de böcker om olika växter, har här framme en bok "Sommarblommor hela säsongen", detta är min tips, började med biblan och allsomefter köpt dessa böcker som jag behöver. bara en tips .... tummenupp.gif fuchian

Peztis
Kollade lite som hastigast på de länkar som Odla har och här är en som har en del om perenner: http://www.perenner.se/perenner.html

Håller med om att en bok är ju jäyttebra, då kan du sitta var du vill (om maninte har trådlöst och laptop, då!) som ute i hängmattan eller i sängen.
Eva 33c
Jag skulle också rekommendera en bok hellre än internet, speciellt nu på sommaren då man kan sätta sig ute och läsa och bläddra. En bok ger också en bra översikt, man kan snabbt bläddra förbi det man redan kan. Det finns många fina böcker om perenner för svenska förhållanden med bilder.
Fast jag kan inte förstå att man inte intresserar sig för de vetenskapliga namnen när man funderar på att jobba med växter?! De vetenskapliga namnen ger ju så mycket information om släktskap och växtsätt och en möjlighet att kommunicera växter med intresserade i alla länder. dessutom har inte alla växter svenska namn. Men intresset kanske kommer smile.gif
Vill du ändå ha internetsidor så är ju fröföretagens sidor bra, tex impecta.se och froer.nu
theseraphim
Du bör nog kunna både de latina namnen OCH de svenska namnen om du ska jobba med det, de flesta leverantörer o dylikt använder i första hand latinska namn följt av de svenska. Det latinska är namnet och det svenska är "smeknamnet" om man säger det så.
Böcker är bra och där finns det hur många lexikon osv som helst tex Botanica som har alla de svenska namnen plus de latinska.
Rebecca
En mycket fin och användbar bok jag kan rekommendera är Blommor och buskar som ges ut av Blommor och buskar Förlag. Massor av bra tips, kanonfina bilder och helt enkelt en såndär bok man gärna tar fram en solig förmiddag och läser.
Irene_L
På min Faktablogg Blomster-tips finns de många olika växter. Där har du det svenska namnet, det latiska namnet och bild på blomman. Klickar du på blomnamnet till höger på sidan så kommer du till just den blomman!

Det kommer nya blommor allt eftersom!!
Rebecca
Här finns även en mycket användbar sida, den virtuella floran. Går att skriva både latinskt och svenskt namn.

tummenupp.gif
anki/ronninge
tack för alla förslag! smile.gif

vist blir det att kunna lite latin men det är inget jag kommer att använda
när jag ska rådgöra med fru Andersson när hon skall välja blomster till sin balkonglåda.!. smile.gif
eller till sin lilla täppa. smile.gif

menade bara att jag inte kommer att lägga tonvikten på latinska namn
men det slinker nog in ett och annat latin i mitt medvetna, förutom de jag redan kan! smile.gif

Rebecca
CITAT (Irene_L @ 01-06-2010, 14:24) *
På min Faktablogg Blomster-tips finns de många olika växter. Där har du det svenska namnet, det latiska namnet och bild på blomman. Klickar du på blomnamnet till höger på sidan så kommer du till just den blomman!

Det kommer nya blommor allt eftersom!!

Fin sida! blomma.gif
Irene_L
CITAT (Rebecca @ 01-06-2010, 14:29) *
Fin sida! blomma.gif

thanks.gif , Rebecca!
HelenJ
CITAT (anki/ronninge @ 01-06-2010, 11:38) *

förslag?? smile.gif

Det går bra att sälja växter utan att kunna de vetenskapliga namnen, men knappast att köpa in dem.... Alla leverantörer (förmodligen utan undantag) använder sig av vetenskapliga namn - släktnamn, artnamn och sortnamn. Då vet man också att man får samma växt oavsett om man köper den i Sverige, Danmark eller kanske Kina. Så om du ska ha något att sälja (dvs köpa in) måste du nog lära dig lite latin och grekiska ändå....
(De flesta namnen är faktiskt baserade på grekiska och inte latin, därför bör man säga vetenskapliga namn när man menar de internationellt gångbara).
anki/ronninge
nä jag förstår väl det, att latin och grekiska är vad som gäller för inköp. Den kunskapen kommer med tiden, menade bara att jag i huvudsak vill ha lite kött på benen när det gäller dom svenska namnen.! coolgleam.gif
CITAT (HelenJ @ 01-06-2010, 20:56) *
Det går bra att sälja växter utan att kunna de vetenskapliga namnen, men knappast att köpa in dem.... Alla leverantörer (förmodligen utan undantag) använder sig av vetenskapliga namn - släktnamn, artnamn och sortnamn. Då vet man också att man får samma växt oavsett om man köper den i Sverige, Danmark eller kanske Kina. Så om du ska ha något att sälja (dvs köpa in) måste du nog lära dig lite latin och grekiska ändå....
(De flesta namnen är faktiskt baserade på grekiska och inte latin, därför bör man säga vetenskapliga namn när man menar de internationellt gångbara).

kerstin z5-6
och underskatta inte ""Fru Anderssson" coolgleam.gif Trädgårdsintresset är stort I sverige och trädgårdsamatörerna många, sår man själv och håller på med växter blir de vetenskapliga namnen snart mer eller mindre oundvikliga... det går inte ens att läsa en frölista från en utlänska frösajt om man inte har lite kolla på vilket släkte man söker.Positivt är att de där fastnar ganska fort om man vänjer sig med att säja bägge namnen .Delpinium-Ridddarsporre tex
De svenska namnen är dessväree inte heller mkt att lita på då de kan vara olika beroende på var man befinner sig,Toppklocka , byaskvaller är ett exempel.Vill man vara helt säker på att man talar om samma växt är det de vetenskapliga namnen som gäller.

Vill man ha en bok är Kulturväxtlexikon Natur och kultur förlag isbn 91-27-33907-6 en mkt bra uppslagsbok.
Både för vetenskapliga och Svenska namn

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon