Full version: Orkide
Eva St
Fick en Orkide´för ett par år sedan då blommade den med flera stänglar med gula blommor och bladverket kommer upp som ur en klump om nu någon förstår vad jag menar. Bladen är långa smala, stela och spetsiga och har funnits kvar hela tiden, ser nästan ut som en gles vassrugg fast stelare.. De hade haft den i ett Växtvaruhus där den stått under många år men om jag förstod det hela rätt så hade trädgårdsmästaren grävt upp hela härligheten och planterat isär i stora krukor som han sålde. Den har stått i mitt "Växthus" av tältstomme o byggplast på stugan i sommar och nu har den fått följa med hem och har varit placerad i förrådet där det är ca 12 grader och extrabelysning. Häromdagen fick jag se att en rejäl blomstängel var på gång så nu har den fått flytta upp i vardagsrummet. Undrar dels om någon kan veta på min lite knackiga beskrivning vad det kan vara för sort och dels om den ska ha gödning nu när knopparna kommer det har den nämligen inte fått för mycket av tidigare.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara en Oncidium.

http://www.1888orchids.com/images/yellow.o...dium.basket.jpg
http://www.nardottoecapello.it/image_orchi...Y%20COMPACT.JPG
http://www.sborchid.com/flexuosum.jpg

Orchidehusets skötselråd:
http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...20-oncidium.htm

Orkideer brukar man ge näring under tillväxtperioden = när de växer vegetativt, så du behöver inte ge gödning för att växten börjar blomma.
Eva St
Blommorna liknar de jag hade speciellt sista bilden men bladen på min är smalare och spetsigare. Dessutom finns det inga luftrötter på den som det står i skötseltexten. Har du fler förslag eller kan den tillhöra de här ändå tror du.
Eva St
Eivor på Väddö
Jag har en orkidé som heter cymbidium mericlone, inköpt på rea när den blommat över. Den ska ha gula blommor och bladen liknar en vassrugge, stora knölar (bulber?) vid rotfästet. Den har stått ute i sommar och delades i höstas enligt rekommendation. Den ena krukan har nu en stängel med stora knoppar. Jag väntar med spänning på att den ska blomma. Tyvärr kan jag inte vis någon bild, men du kanske hittar den någon annanstans. hälsn Eivor på Väddö
renate
Är det den?har tyvärr glömt namnet.

Eva St
Renate det var mitt i prick. Någon som vet vad det är för sort och lite skötselråd vore inte heller fel. Tusen Tack
Eva St
elmina
Hej
Jag tror också att det är en Cymbidium.
Jag har ganska många orkideer. En cymbidium behöver en kallperiod för att blomma. Jag har min ute hela sommaren och vattnar den rejält utan att den blir sur. Måste ha en kruka med hål i botten. Den behöver även mycket näring under sommaren. Den kan vara ute tills termometern kryper ner mot + 5 grader. Ta in den och ställ den svalt, så svalt som möjligt, men ljust och vattna lite försöktigare. Nu borde blomstänglarna visa sig. Jag har en som blommar just nu efter en sådan behandling. Lycka till.
Hälsningar Elmina biggrin.gif
Nymphaea
det är svårt att se vilken art eller hybrid det kan vara utan att se hur blommorna ser ut. unsure.gif

wohoo! nu skriver jag från brorsans odla-konto märkte jag också. ahum!
-jag är alltså Ljusalfheim sad.gif

han har inte loggat ut! mad.gif wub.gif
renate
CITAT (elmina @ 11-01-2004, 15:13)
Hej
Jag tror också att det är en Cymbidium.
Jag har ganska många orkideer. En cymbidium behöver en kallperiod för att blomma. Jag har min ute hela sommaren och vattnar den rejält utan att den blir sur. Måste ha en kruka med hål i botten. Den behöver även mycket näring under sommaren. Den kan vara ute tills termometern kryper ner mot + 5 grader. Ta in den och ställ den svalt, så svalt som möjligt, men ljust och vattna lite försöktigare. Nu borde blomstänglarna visa sig. Jag har en som blommar just nu efter en sådan behandling. Lycka till.
Hälsningar Elmina biggrin.gif

ohmy.gif En Cymbidium är det,nu kommer jag ihåg det.Min har stått ute hela sommaren,jag köpte den förra våren när jag var på en orkideutställning och hade lyssnat på ett mycket bra föredrag om orkideer.den här är inte lik de andra orkideerna,efter blomningen skulle den omplanteras i en stor kruka med dräneringshål i botten,som dränering kan man använder sig av frigolitchips,sedan välbrunnen ren "koskit" och ovanpå vanlig krukväxt eller planteringsjord.Däremot står min planta i fönstret i vardagsrummet nu.Ingen knopp syns ännu.Jag har inga element på under fönstren.Jag hoppas på en blomning.Min Brudorkide som jag köpte samtidig blommar för tredje gången.

Renate rolleyes.gif
elmina
ohmy.gif Hej
Det där med koskit skulle jag ta lite försiktigt med, gödsla så mycket som du gödslar de andra blommorna du har i krukor utomhus.
Alltså mycket försiktigt med så stark gödsel.
MVH elmina
Alpiner i Halmstad
Olika råd.
Det är synd om många orkidéer.
Att få utstå den behandling som denne kringresande självutnämnde expert kan inte vara lätt. Eller är den rekommenderade skötseln ett sätt att få kedjan att få sälja nya plantor.

elmina har däremot givit goda råd för att Din Cymbidiumplanta skall trivas.

M.v.h. Bernt
renate
ohmy.gif Oj,vad skall jag göra nu då med min Cymbidium.Måste erkänna att det är min första orkide jag har i min ägo.Skall jag plantera om den nu?Tacksam för hjälp.//Renate
Alpiner i Halmstad
Låt Din planta stå svalt, 10-15 grader, och så ljust som möjligt fram till mitten av mars.
Sen är det tid för omplantering i lämpligt planteringsmaterial.
Jag har totat ihop några tankar om odling på vår hemsida.

http://hem.spray.se/saxifraga/odling.htm

Problemet är att det finns ca 30000 rena arter och några hundra tusen hybrider. Plantorna har i naturen många olika stategier för att överleva.

M.v.h. Bernt
renate
Tack för hjälpen,nu har jag flyttat plantan till ett kyligare rum.

Mvh.Renate
Eva St
Ett jättetack för hjälpen nu vet jag både vad det är för sort och betydligt mer om hur den ska skötas
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon